Kategorier
Blandet

Hvem skal man ringe til?

Udfordringen:

Du kender måske situationen, hvor du skal have fat i en kontaktperson hos en anden klub.

✔ Du ved at dit forbund har oprettet fælles klub- og holdoversigter, så her finder du den aktuelle kontaktperson for dit holds turneringsrække.

❌ Du kontakter den aktuelle kontaktperson for så at få en tilbagemelding om, at vedkomne ikke mere er tilknyttet den klub og det hold du søgte.

Sådan kan du hjælpe andre i samme situation:

✔ Brug en time eller to og få opdateret klubbens info på dit forbunds oversigtsside, så kan andre finde din klubs kontaktpersoner.

✔ Det gælger selvfølgelig også på klubbens egen hjemmeside, kommunens oversigtside m.m.

Nyhedsbrev med flere gode tips

Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk med artikler, tips og tricks omkring kommunikation i din idrætsklub eller sociale forening.

Tilmelding til nyhedsbrev her

Brug for sparring?

Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation.  Kan tilpasses individuelt efter ønske.

Kontakt

Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Indehaver af Klubkommunikation - Michael Bank Weltz
Indehaver af Klubkommunikation – Michael Bank Weltz
Kategorier
Blandet

Hvem har styr på klubbens sponsorater?

Alle idrætsklubber og foreninger er mere eller mindre afhængige af gode sponsorater, hvis drift- og udviklingsarbejdet i klubbens dagligdag skal kunne finansieres udover den medlemsbetalte kontingent.

Hvem må indgå aftalerne?
Hvem har sponsor indgået aftalen med – træneren personligt eller klubben?
Hvem godkender aftalerne?
Hvem implementerer aftalerne i klubben?
Hvem holder kontakten henover året med sponsorerne?
osv…

Sponsoroverblik

Men sponsorarbejde er ikke bare noget, som kan udføres uden særligt engagement og sammenhæng med klubbens øvrige aktiviteter.

Det skal prioriteres på samme niveau, som klubbens øvrige aktiviteter omkring træner- og medlemspleje. Der bør være en ansvarlig på ledelsesniveau, som har det overordnede ansvar for udarbejdelse og implementering af klubbens sponsorstrategi.

Alle trænere og ledere bør kende til retningslinierne fra strategien omkring hvem og hvordan sponsoraftaler indgås, uanset om det er en trøjeaftale til en enkelt udøver eller et elitesponsorat til klubbens licenshold.

Sponsoraftalen

Når din klub eller forening får en sponsor, så er det fint med en skriftlig aftale, så alle centrale personer i kluborganisationen kender til de indgåede aftaler.

En kontrakt sikrer, at klubbens kasserer har overblik over beløb, periode og faktureringstidspunkt af det aftalte sponsorbeløb.

Samtidig får klubbens web-redaktion/redaktør et overblik over, hvor sponsors navn/logo skal eksponeres på hjemmeside og evt. sociale medier og i hvilken periode.

Aftalen giver også et overblik over, hvad klubben har forpligtet sig til af modydelser i de forskellige sponsorater.

Mere information om sponsorkontrakter

Det er altid en god ide, at rette henvendelse til det specialforbund, som din klub hører under eller til Danmarks IdrætsForbund.

Der findes en del standardkontrakter. Du kan finde nogle af dem via nedenstående links:

DIF’s standard sponsorkontrakt

Brug for sparring?

Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation.  Kan tilpasses individuelt efter ønske.

Kontakt

Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Indehaver af Klubkommunikation - Michael Bank Weltz
Indehaver af Klubkommunikation – Michael Bank Weltz
Kategorier
Blandet

Er din klubs kommunikation mere ovre i de andres hulahopring?

Man behøver ikke altid være enig med sit forbund, naboklubbens bestyrelse eller andre klubbers trænere, men skal man som klub altid fortælle det på de sociale medier?

Måske du med fordel kan overveje brugen af begrebet “Bliv i din egen hulahopring”, hvis du eller klubben pludselig får lyst til, at sende en hurtig kommentar afsted en sen aften på de sociale medier.

Måske undres du ikke lige over, hvad afsenderens baggrund, viden eller måske skjulte agenda egentlig er med det opslag du kommenterer på.

– Utilfredse forældre, som nu skader en hel klub og deres mange frivilliges arbejde.
– Konkurrerende klubber, som tolker på andres handlinger uden det store kendskab til de faktuelle forhold.
– Tidligere trænere der skal af med lidt galle og har deres helt egen dagsorden, nu der er lukket op for ballet.
– Det kan simpelthen også bare være en Troll *

* En Troll er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, bl.a. i nyhedsgrupperne, hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion. En Troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og “bide på krogen”. Fra Wikipedia

Befinder din klubs sig mest i de andres hulahopring eller bruger I effektivt tiden i jeres egen hulahopring og arbejder fokuseret med kommunikation om egne evner og klubstrategi?

Følg med

Du kan tilmelde dig nyhedsbrev om klubkommunikation her
Eller følge med på Facebook, Instagram, eller Twitter.

Kontakt

 Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Indehaver af Klubkommunikation - Michael Bank Weltz
Indehaver af Klubkommunikation –
Michael Bank Weltz

Kategorier
Foreningsledelse

Er trænerkabalen på plads?

Uret tikker og kalenderen siger snart sommerferie. 
Som klubbestyrelse kan man blive helt forpustet på denne tid af året.

Idrætsudøverne og deres forældre spørger igen og igen til trænerfordelingen efter sommerferien.

Utryghed om træningsmiljø og hyppigt skiftende trænere påvirker idrætsudøverne, så forsøg at skabe et samlet overblik og tryghed inden sommerferien starter.

Den manglende interne klubkommunikation er roden til en masse utryghed, som også kan brede sig til trænerstaben, som på grund af den manglende kommunikation ikke ved om de er købt eller solgt.

Planlægningen af trænerkabalen er måske kommet for sent i gang på grund af andre mindre vigtige opgaver i foreningen, som har lagt beslag på al for megen tid hos de frivillige der oprindeligt sad med opgaven.

Følg med

Du kan tilmelde dig nyhedsbrev om klubkommunikation her
Eller følge med på Facebook, Instagram, eller Twitter.

Kontakt

 Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Indehaver af Klubkommunikation - Michael Bank Weltz
Indehaver af Klubkommunikation –
Michael Bank Weltz

Kategorier
Foreningsledelse

Har du styr på klubbens SWOT?

Måske er coronakrisen en god mulighed for at kigge lidt ekstra på foreningens tilstand. Til det formål findes der et enkelt værktøj, SWOT-analysen.

beenhere

SWOT-analysen

Forkortelsen SWOT kommer af Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats og sætter fokus på både interne og eksterne forhold i din idrætsklub eller sociale forening.

Strengths og Weaknesses (styrker og svagheder) er de interne forhold, og Opportunities og Threats (muligheder og trusler/barrierer) de eksterne forhold.

Øvelse

Illustration af SWOT-analyse i idrætsklubben

Tag et stykke papir og opdel det i fire felter.
Skriv alt, hvad der lige falder dig ind omkring din klub før coronakrisen inden for de fire felter.

Prøv så samme øvelse på et nyt stykke papir og beskriv nu din klub med tanke på coronakrisen og tiden efter.

Inspiration

Styrker i klubben er det, I er gode til. Det er de ting, der giver klubben gennemslagskraft. Det kan være, at klubben har et godt træner set-up,  succes med rekruttering, et godt brand, loyale fans, gode samarbejdspartnere osv.

Svagheder i klubben kan være kompetencer, din klub ikke har, eller ting I gør dårligt i forhold til andre fritidstilbud. Det kan være hurtig udskiftning af frivillige, manglende viden på kerneområder, dårlig likviditet, dårlig branding, forældet teknologi, manglende synlighed osv.

Muligheder i klubben kan være mange eller få. Det kan for eksempel være, at I har fået nye medlemmer, nye markedstrends, lovændringer, andre fritidstilbud har det svært, ny teknologi, adgange til nye områder osv.

Trusler i klubben er faktorer i omgivelserne, der truer klubbens forretningsmuligheder. Det kan være en ny konkurrencesituation, medlemmer flytter klub, nye trends, ny teknologi, nye konkurrenter fra andre fritikdstilbud, lav interesse for jeres idræt osv.

Refleksion

Denne enkle øvelse giver måske et fingerpeg om, hvor din klub er lige nu og om de hidtidige strategier og planer måske skal revurderes frem mod tiden efter Corona?.

Eksempel på SWOT-analyse i idrætsklubben fra Workshop hos klubkommunikation.dk
Her et eksempel fra en workshop hos Klubkommunikation i 2019 med deltagernes samlede input fra forskellige idrætsgrene. En 10 minutters øvelse, som også kan gennemføres på klub-, hold- og eller bestyrelsesniveau.

Del gode ideer og historier med andre

På Facebook kan du også blive medlem af den offentlige gruppe Idrætsforeninger Klubkommunikation. Du deler måske en god historie fra din idrætsklub og samtidig får du en masse input fra de over 100 andre medlemmer og de gode historier fra deres verden.

Facebook gruppen faciliteres af Klubkommunikation.dk
Bliv medlem af den offentlige facebookgruppe her

Se flere blogindlæg fra kategorien foreningsledelse

Kategorier
Foreningsledelse Frivillighed

Magasin nyt

Der er en række forbund og organisationer som udgiver magasiner med fokus på de gode historier fra deres idrætsgrene, klubber, udøvere og de mange frivillige.

Her får du links til nogle af de aktuelle magasiner, som kan læses online.

Idrætsliv

Idrætsliv udgives af DIF og udkommer seks gange om året.
I marts udgaven er der fokus på Corona krisen.

Udspil

UDSPIL udgives af DGI og udkommer seks gange om året.

Firmaidræt

Firmaidræt udgives af Dansk Firmasidrætsforbund

Fodboldmagasiner

DBUs regionale unioner har også magasiner, som dækker mangt og meget. Her er et udvalg.

Badminton

Badminton Danmark fejrer i 2020 deres 90 års jubilæum og i den anledning er der udgivet et jubilæumsmagasin.

Dansk Cricket Forbund

Dansk Cricket Forbunds tilbageblik på 2019

Kano, Kajak og Paddleboard

Mere end 100 sider med tilbud til medlemmer og andre, der er interesseret i Kano, Kajak og Paddleboard.

Årsmagasin fra Kano og Kajak Forbundet

Dansk Automobil Sports Union

Dansk Automobil Sports Unions medlemsblad “Autosport” udkommer seks gange om året. Her kan du læse alt om de forskellige grene af bilsporten samt om de danske køreres bedrifter i udlandet.

Danmarks Motor Union

Motorbladet udkommer 6 gange om året.

Findes der en Facebookgruppe med andres gode historier?

På Facebook kan du også blive medlem af den offentlige gruppe Idrætsforeninger Klubkommunikation. Du deler måske en god historie fra din idrætsklub og samtidig får du en masse input fra de over 100 andre medlemmer og de gode historier fra deres verden.

Facebook gruppen faciliteres af Klubkommunikation.dk
Bliv medlem af den offentlige facebookgruppe her


Kategorier
Foreningsledelse

Foreningsdrift i en Corona tid

På denne side er der samlet en række gode links. Først de officielle hjemmesider om coronavirus generelt. Efterfølgende en række gode links omkring foreningsdrift under coronakrisen og til sidst en række links til forskellige hjælpeorganisationer og landsdækkende initiativer.

Coronavirus/covid-19 i Danmark

De danske myndigheder har samlet alle informationer om coronavirus/covid-19 på denne side. Hvis du ikke finder svar her, kan du ringe til den myndighedsfælles hotline på 7020 0233.

https://politi.dk/coronavirus-i-danmark

Sundhedsmyndighederne

Informationerne er baseret på den nuværende viden. Da situationen omkring coronavirus/COVID-19 hele tiden udvikler sig, opdateres siden fra Sundhedsmyndighederne løbende.

https://www.sst.dk/da/viden/smitsomme-sygdomme/smitsomme-sygdomme-a-aa/coronavirus/spoergsmaal-og-svar

Mental sundhed
Sundhedsstyrelsen har udarbejde nogle råd omkring mental sundhed.

Gode råd til trivsel og mental sundhed

Plakater på 7 sprog
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet plakater på 7 sprog med gode råd om forebyggelse mod coronasmitte.

https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2020/Forebyg-smitte-mod-coronasmitte

Dansk Idrætsforbund

DIF har samlet en række informationer, som kan give dig et hurtigt overblik over idrætsrelaterede aspekter. 

DIF artikler

Hvis du vil se dit eget idrætsforbunds informationer omkring corona, så kan du finde det her via DIF forbundsoversigt med links til 62 specialforbund.

DIF forbundsoversigt

DGI

Økonomiske konsekvenser og hvad gør du som idrætsforening
Coronavirus har ført til aflysninger og meget andet i idrætsforeningerne. DGI’s jurist giver gode råd om, hvad idrætsforeninger skal gøre i forhold til de økonomiske konsekvenser.

https://www.dgi.dk/foreningsledelse/artikler/corona-og-oekonomiske-konsekvenser-hvad-goer-du-som-idraetsforening

Sådan håndterer foreninger generalforsamlingen i en tid med corona
Med afsæt i den nuværende sundhedskrise giver DGI’s advokat Steen F. Andersen svar på en række spørgsmål om generalforsamling og kontingentbetaling.

https://www.dgi.dk/foreningsledelse/artikler/saadan-haandterer-foreninger-generalforsamlingen-i-en-tid-med-corona

Sådan kan du afholde online møder
DGI Sydvest har udarbejdet en forklarende video på dansk om 6 forskellige muligheder for online videomøder.

Se hele videoen her https://bit.ly/3bSsHIA

Har du brug for en kort video introduktion for et af de nævnte systemer, så kan du sende et af nednstående links til et bestyrelsesmedlem eller gruppekan du benytte dig af disse links.

Skype: https://lnkd.in/eutqNW3

Facebook Messenger: https://lnkd.in/eQ6W8uP

Zoom: https://lnkd.in/eKXZzMF

Google Hangout: https://lnkd.in/eyEiiVH

Whereby: https://lnkd.in/e7-i3yD

Discord: https://lnkd.in/eQn3VGm

Center for Frivilligt Socialt Arbejde

Gode råd om foreningsdrift og generalforsamlinger under coronavirus
Skal vi udskyde foreningens generalforsamling? Hvad gør vi med regnskabsaflæggelse? Og hvornår skal vi aflyse aktiviteter for og med brugere? Få svar på spørgsmål, som udbredelsen af corana i øjeblikket giver anledning til for foreninger i hele landet. Center for Frivilligt Socialt Arbejde har udarbejdet nogle gode sider.

https://frivillighed.dk/viden-og-fakta/artikler/gode-raad-om-foreningsdrift-og-generalforsamlinger-under-coronavirus

Pas på foreningens økonomi under coronakrisen
Foreningens økonomi kan komme under pres som følge af coronavirus, fx fordi I kan være nødt til at aflyse indtægtsgivende aktiviteter. Center for Frivilligt Socialt Arbejde giver her et bud på, hvordan bestyrelsen bedst passer på foreningens økonomi, mens alt står stille.

https://frivillighed.dk/viden-og-fakta/artikler/pas-paa-foreningens-oekonomi-under-coronavirus

Altinget

Altinget har samlet myndigheders samt civilsamfundets egne guides og gode råd for at give svar på spørgsmål om alt fra foreningsdrift, hjælpepakker og nye måder at møde sine brugere på i en coronatid.

https://www.altinget.dk/civilsamfundetsvidenscenter/artikel/lukket-land-information-og-guides-til-civilsamfundet-under-krisen

Andre gode links

Her er samlet en række links hentet på Frise.dk primært relateret til frivilligt socialt arbejde. Nogle af stederne søges der stadigvæk frivillige.

Røde Kors Corona Hjælpenetværk

Ældre Sagens Ældretelefon

Det Nationale Sorgcenters psykologiske hotline

Dansk Folkehjælps Akuthjælp til sårbare ældre

Headspace national hotline

Red Barnet

Kræftens Bekæmpelses gruppe; Alene sammen – i corona-isolation

Snak sammen

Ungdommens Røde Kors; CoronaVennner

Oversigt over forskellige handicaporganisationers corona-sider

RådgivningsDanmark

Kategorier
Foreningsledelse

Hvem står for din klubs kommunikation?

Hvem står med kommunikationsansvaret i din klub eller forening?

Den øgede brug af online medier har medført nye behov for kommunikation og informationsflow rundt omkring i landets klubber og foreninger. Men afspejler rollefordelingen i din klub- eller forening dette?

Har I en post i klubben med titlen kommunikationsansvarlig, Web-redaktør eller måske ligefrem et udvalg med fokus på området?

Eksempel:
En artikel på klubbens hjemmeside er ikke ledsaget af et billede, selvom det valgte CMS system er opbygget til visuel kommunikation. Argumentet der tit høres er:

“Det er ikke noget vi kan forlange, da arbejdet med hjemmesiden ofte udføres frivilligt og måske af de samme, som træner medlemmerne i klubben”.

Spørgsmål:
Vil medlemmerne i den samme klub acceptere, at trænerne ikke har de rigtige rekvisitter med til et træningspas. F.eks fodboldtræning uden bolde. Eller ishockey uden puk.
Nej, vel. Trænerne rundt om i klubberne bruger en masse tid på forberedelse før træningspasset og opfølgning efter samme. De arbejder seriøst med deres frivillige arbejde.

Argument:
Der bør arbejdes lige så seriøst med både den interne og eksterne kommunikation til medlemsorganisationens interessenter ?

Løsning:
Klubkommunikationen bør altid starte med en række spørgsmål:
Hvad vil vi fortælle til hvem, hvordan, hvornår, hvor og med hvilken effekt.

Brug for sparring?

Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation.  Kan tilpasses individuelt efter ønske.

Følg med

Du kan tilmelde dig nyhedsbrev om klubkommunikation her
Eller følge med på Facebook, Instagram, eller Twitter.

Kontakt

 Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Indehaver af Klubkommunikation - Michael Bank Weltz

Hilsen
Michael Bank Weltz – klubkommunikation.dk

Kategorier
Foreningsledelse Idræt og sociale medier

Skal I være på samtlige platforme?

Måske kender du allerede situationen, hvor klubbens/foreningens medlemmer efterspørger mere tilstedeværelse på de sociale medier?

Det tekniske set-up er der allerede en masse hjælpsomme mennesker i klubben, som har tilbudt deres hjælp til, da alle jo er på de sociale medier i dag.

Bestyrelsen er klar til, at supplere klubbens hjemmeside med sociale medier, men er måske kommet i tvivl om, hvilke medier der passer ind i klubbens overordnede strategi, hvilke spilleregler der bør være og hvem der skal administrere dem (også om 12 måneder).

– Skal ansvaret ligge i en web-redaktion eller hos de enkelte afdelinger?
– Hvor stor skal en evt. web-redaktion være?
– Hvem gør hvad, hvornår og overfor hvem?
– Hvordan tackler klubben en Shitstorm/Candystorm?
– Hvem ligger stilen for foto/video indslag?
– Hvem skal sikre, at klubben overholder rettigheder på de sociale medier?
– Hvilke interessenter skal dækkes af hvilke medier?
– Skal I kun være aktive på jeres egne sociale medier?
– Hvilken stil og tone ønsker klubben at have på de sociale medier?
– Hvem udtaler sig på de sociale medier. Alle trænere med noget på hjertet?
– Hvilke hashtag giver mening at benytte og hvilke ikke?
– Hvem har overblikket over anvendelsen af klubbens logo på de sociale medier?
– osv…….

Måske et oplæg fra klubkommunikation. dk til næste bestyrelsesmøde kan kaste lidt lys over udfordringerne, som I bør tage højde for inden lanceringen overfor klubbens medlemmer.

Kontakt

Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Følg med

Du kan tilmelde dig nyhedsbrev om klubkommunikation her
Eller følge med på Facebook, Instagram, eller Twitter.

Indehaver af Klubkommunikation - Michael Bank Weltz
Hilsen
Michael Bank Weltz

Indehaver af Klubkommunikation.dk
Kategorier
Foreningsledelse Idræt og sociale medier

Sådan får du styr på din begivenhed på Facebook

Denne artikel er til dig, der måske mangler deltagere, tilskuere eller frivillige til en kommende event.

Her kommer fem tips du kan implementerer allerede i dag. Og så er de gratis!

Du kan med fordel benytte dig af Facebookfunktionen “begivenhed”, som lader dig organisere og svare på sammenkomster i den virkelige verden med personer på Facebook.

Dit navn på din begivenhed
bør være kort og præcist

TIP #1: Hold navnet på din begivenhed kort, da det vil blive afkortet på nogle platforme. Så skriv kort og præcist, hvad det er og undlad fyldeord.

Dit billede bør være
1920 x 1080

TIP #2: Optimer dit billede, så det passer til begivenheden. For de bedste resultater vil jeg anbefale billeder eller videoer i formattet 1920 x 1080 pixels. Undgå fristelsen til at ligge en masse tekst indover dit billede. Facebook bryder sig ikke om dette og kan mindske udbredelsen af begivenheden af denne grund. Skriv heller ikke tid og sted inde i billedet (Det står alligevel nede i begivenhedens infoboks).

Invitér andre som medorganisatorer af din begivenhed

TIP #3: Når du opretter din begivenhed er der et felt, hvor du kan angive andre som du gerne vil have med som medorganisatorer af din begivenhed. Men vær lidt kritisk og invitér kun mennesker, organisationer eller klubber du kender og stoler på. Invitér kun nogle der er direkte eller indirekte involveret i eventen.

Få allerede kendte deltagere i
din event til at vise dette.

TIP #4: Når du sammen med andre arrangerer en event, så har I allerede på forhånd tilmelding fra en række frivillige som kommer og hjælper med at udføre eventen. Få dem til at markere dette inde i din begivenhed. Så er der allerede fra start nogle tilkendegivelser og andre vil se, at der er interesse for din event og vil derefter måske selv trykke “deltager” eller “interesseret”.

Lav opslag om din event

Tip #5: Du kan med fordel både lave opslag på din Facebookside, hvor du kan fange målgruppens opmærksomhed eller inde direkte i din oprettede begivenhed, så du kommunikerer direkte til dem, der har tilkendegivet interesse.

Sådan opretter du en begivenhed

Facebook har nogle glimrende sider med forskellige guider.

Opret og administrer en begivenhed

Lyt til Podcast om Facebook og Linkedin.

I serien af Podcastepisoder fra Klubkommunikation finder du også to om sociale medier. Lyt med på iTunes, Spotify, Podimo eller via din favorit podcast app. Søg efter Klubkommunikation.

Du kan også høre dem her på hjemmesiden.

Sociale medier – Facebook
Sociale medier – Linkedin

Kategorier
Træningsmiljø

Podcast: Børnebold

I dette afsnit af podcastkanalen Klubkommunikation er jeg på besøg hos Frederik Ullerup fra Børnebold.dk. Vi taler om træningsmiljøer for de mindste børn rundt omkring i landets skoler, SFO’er, børnehaver og idrætsklubber.

Det er nu blevet til en podcastepisode på 21 minutter i miniserien “Træningsmiljøer”. Så lyt med her eller der, hvor du normalt henter dine podcasts. (iTunes, Spotify, Google Podcast m. fl.)

Hilsen 
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

Lyt til podcastepisoden her

Baggrund

Billede af Frederik Ullerup

Frederik Ullerup er ejer af Børnebold.dk.
Han har læst idræt på Kbh Universitet.

Mangeårig underviser i gymnasieskolen, samt bl.a. børnetræner i tennis, fodbold, håndbold.

Børnebold er et boldtilbud til børn skabt på baggrund af mange års erfaring med boldlege til børn fra 2-6 år. 

Det er et boldtilbud, der IKKE er disciplinspecifikt men tilbyder øvelser og lege, der arbejder med grundlæggende motorik- og boldfærdigheder hos børn. 

I skoler og børnehaver giver øvelserne lærerne og pædagogerne en række muligheder for at arbejde med pædagogiske, sociale og motoriske fokuspunkter.

I klubber og foreninger bliver tilbuddet barnets første møde med boldspil – ligegyldigt om det senere ender med fodbold, håndbold, basket, volley eller noget helt andet.

Links

Du kan finde mere om Børnebold her:

Hjemmeside
Facebookside​​​

Du kan finde flere podcastepisoder fra Klubkommunikation,dk om emnet træningsmiljøer her:

Podcast: Gode træningsmiljøer for piger
Podcast: Det mentale spil
Podcast: Målrettet mangel på målrettethed
Podcast: Forandringer i fritidslivet

Kategorier
Træningsmiljø

Podcast: Forandringer i fritidslivet

Torsdag den 23 maj 2019 var jeg taget ind til et morgenmøde i København, hvor der var annonceret et oplæg ved Søren Østergaard, Leder af Center for Ungdomsstudier (CUR). Dagens emne var ”Forandringer i fritidslivet”.

Da jeg kender Søren i forvejen, fik jeg lavet en aftale om, at jeg kunne starte min audiooptager under oplægget. En lille time senere kørte denne fortsat. Emnet var fascinerende, og da jeg kom hjem besluttede jeg, at du og andre også skulle have lejlighed til at lytte med.

Så det er nu blevet til en podcastepisode på 57 minutter i miniserien “Træningsmiljøer”.

Hilsen
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

Lyt til podcastepisoden her

Baggrund

(Uddrag fra www.cur.nu)
Center for Ungdomsstudier (CUR) er et praksisorienteret forskningscenter, der beskæftiger sig med ungdomskultur, værdier og foreningsliv. Vi sætter fokus på at kvalificere børne- og ungdomsarbejde inden for frivillige foreninger, organisationer og kommuner.

Søren Østergaard - Center for ungdomsstudier

Søren Østergaard
Sørens arbejdsområder spreder sig vidt – men med et fælles afsæt i undersøgelser af ungegruppers adfærd, rammer og livsværdier. Det inkluderer temaer som frivillighed, voksenrelationer, trivsel, frafald og hverdagsliv. prioriterer at fastholde et lokalt frivilligt engagement og har bl.a. været med til at etablere ungdomsklubber, været spejderfører og ungdomsleder og aktiv i den lokale fodboldklub. (Foto fra cur.nu).

Links

Du kan læse mere om Center for Ungdomsstudier her

Facebook: Center for ungdomsstudier (Her kan du se oplægget)
Hjemmeside: Cur.nu

Du kan også høre flere episoder omkring træningsmiljøer. Hør bla. med når Klubkommunikation.dk var til oplæg med Morten Brun i episode #7, samtale med Stephanie Jensen i episode #10 eller episode #13 med Ian Melhede.

#07 Morten Brun – Målrettet mangel på målrettethed
#10 Stephanie Jensen – Gode idrætsmiljøer for piger
#13 Ian Melhede – Det mentale spil

Kategorier
Idræt og sociale medier

Sociale medier – Linkedin

Denne podcast episode er anden afsnit i en serie med fælles titlen “Idræt og sociale medier”.

Her sættes fokus på de forskellige platforme, som idrætsklubber enten allerede benytter eller overvejer at anvende.

Denne episode sætter fokus på Linkedin.

Her kan du høre første afsnit i serien “Idræt og sociale medier – Facebook”.

En 22 minutters samtale fra den 6. maj 2019 mellem Michael Bank Weltz fra Klubkommunikation.dk og Morten Vium fra Netværks Akademiet.

Kan idrætsklubber have gavn af Linkedin?

Hør podcast episoden her

Baggrund

Morten Vium har 8 års erfaring med at undervise og træne ledere og medarbejdere i strategisk networking på LinkedIn.

Læs mere om Morten Vium på Netværks Akademiet

Links

Her er links til artikler om Linkedin fra Morten Vium:

5 måder at bruge Linkedin på – kun 2 af dem er effektive

Morten Vium på Linkedin

Nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk

Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk med artikler, tips og tricks omkring kommunikation i din idrætsklub eller sociale forening.

Tilmelding til nyhedsbrev her

Kategorier
Idræt og sociale medier

Sociale medier – Facebook

Denne podcast episode er første afsnit i en serie med fælles titlen “Idræt og sociale medier”.

Her sættes fokus på de forskellige platforme, som idrætsklubber enten allerede benytter eller overvejer at anvende.

Denne episode sætter fokus på Facebook.

En 25 minutters samtale fra den 27. februar 2019 mellem Michael Bank Weltz fra Klubkommunikation.dk og Mads Bergmann fra DGI Storkøbenhavn. De sætter fokus på idrætsklubbers brug af sociale medier.

Hør podcast episoden her

Illustration til Podcast episode 16 fra Klubkommunikstion.dk

Baggrund

Mads Bergmann er ansat som konsulent hos DGI Storkøbenhavn i afdelingen Marketing og Kommunikation. Her rådgiver han bl.a. idrætsklubber om brugen af Facebook.

DGI er en nonprofitorganisation, der i mere end 150 år har arbejdet tæt sammen med foreningerne om at gøre danskerne mere aktive. I dag tæller DGI flere end 6.300 foreninger og 100.000 frivillige ildsjæle. Som en af landets største leverandører af kurser gør DGI hvert år flere end 50.000 danskere klogere på både sig selv og idræt.
(Uddrag fra www.dgi.dk)

Links

Her er links til artikler fra DGI:
Få din forening på Facebook

Her er links til artikler fra Klubkommunikation:
Nye tal om brugen af sociale medier 2018
4 gode grunde til at bruge Facebook

Her er links til de omtalte programmer og apps. i podcast episoden:

Quick er en mobil app. med fokus kreativt arbejde med dine yndlingsbilleder og videoklip.

Magisto er en mobil app. med fokus online video rdigering.

Canva er en hjemmeside og en mobil app. som giver dig uanede muligheder for at lave egne layouts.

Nyhedsbrev fra Klubkommuniktion

Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk med artikler, tips og tricks omkring kommunikation i din idrætsklub eller sociale forening.

Tilmelding til nyhedsbrev her

Kategorier
IT-værktøjer

Podcast: Klubmodul IT-værktøj

Michael Bank Weltz fra Klubkommunikation.dk tog i februar 2019 en snak med Jesper Weltström om Klubmodul – et IT-værktøj til idrætsklubber.

Det er blevet til en spændende podcastepisode på 19 minutter. Hør om starten på Klubmodul og tankerne bag. (Illu.: Klubmodul.dk)

Hør Podcast episoden her

Baggrund

Klubmoduls vision er at lave et værktøj for klubber og foreninger der letter de administrative byrder i en forening eller klub eller en organisation og er enkelt og nemt at arbejde med for alle!

Links

Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere på IT-værktøjet Klubmodul.


Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk

Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk med artikler, tips og tricks omkring kommunikation i din idrætsklub eller sociale forening.