Blog

Gratis kursus: Arbejd strategisk med sociale medier

Er du nysgerrig på, hvordan andre idrætsklubber griber deres kommunikation an? Kom med på gratis kursus arrangeret af Idrætsråd Region Hovedstaden og Klubkommunikation.dk

Tidspunkt og sted : 25. november 2019 kl. 18.30 -22.00
Herlev Gamle Skole, Herlev Bygade 92, 2730 Herlev

Indhold:

Indhold: Få input til hvordan din klub kan bruge de sociale medier strategisk i jeres arbejde med klubbens interne- og eksterne kommunikation.

Målgruppe: Bestyrelser, hjemmesideansvarlige, medlemmer af web-redaktion, administrative ledere.

Udbytte: Deltagerne introduceres til arbejdet med de sociale medier Facebook og Instagram. Der arbejdes med den strategiske indgangsvinkel krydret med tips og tricks til det daglige arbejde med praktiske eksempler og underviserens egne erfaringer med idræt og sociale medier.  

Underviser: Michael Bank Weltz ejer klubkommunikation.dk. Et koncept som rådgiver idrætsklubber og foreninger, så alle i det frivillige system kan følge med og selv får en forståelse for tingenes indbyrdes sammenhæng.

Erhvervserfaring fra kommunikation og marketing kombineret med 20 års frivilligt arbejde på klubniveau.

Målgruppe: Trænere, instruktører og idrætsledere mfl.

Tilmeldingsfrist: Senest 8 dage før afholdelse. Minimum 8 deltagere. Max 20 deltagere.

Forudsætninger: Der kræves ingen særlige forudsætninger for at deltage på kurset.

Tilmeldingsfrist: Senest 8 dage før afholdelse. Minimum 8 deltagere. Max 20 deltagere.


Læs mere om kursus og foredrag fra Klubkommunikation

Tilmeld dig nyhedsbrev og få hver måned flere gode råd til, hvordan du kan gøre din idrætsklub eller forenings kommunikation mere effektiv.

Podcast: Børnebold

I dette afsnit af podcastkanalen Klubkommunikation er jeg på besøg hos Frederik Ullerup fra Børnebold.dk. Vi taler om træningsmiljøer for de mindste børn rundt omkring i landets skoler, SFO’er, børnehaver og idrætsklubber.

Det er nu blevet til en podcastepisode på 21 minutter i miniserien “Træningsmiljøer”. Så lyt med her eller der, hvor du normalt henter dine podcasts. (iTunes, Spotify, Google Podcast m. fl.)

Hilsen 
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

Lyt til podcastepisoden her

Baggrund

Billede af Frederik Ullerup

Frederik Ullerup er ejer af Børnebold.dk.
Han har læst idræt på Kbh Universitet.

Mangeårig underviser i gymnasieskolen, samt bl.a. børnetræner i tennis, fodbold, håndbold.

Børnebold er et boldtilbud til børn skabt på baggrund af mange års erfaring med boldlege til børn fra 2-6 år. 

Det er et boldtilbud, der IKKE er disciplinspecifikt men tilbyder øvelser og lege, der arbejder med grundlæggende motorik- og boldfærdigheder hos børn. 

I skoler og børnehaver giver øvelserne lærerne og pædagogerne en række muligheder for at arbejde med pædagogiske, sociale og motoriske fokuspunkter.

I klubber og foreninger bliver tilbuddet barnets første møde med boldspil – ligegyldigt om det senere ender med fodbold, håndbold, basket, volley eller noget helt andet.

Links

Du kan finde mere om Børnebold her:

Hjemmeside
Facebookside​​​

Du kan finde flere podcastepisoder fra Klubkommunikation,dk om emnet træningsmiljøer her:

Podcast: Gode træningsmiljøer for piger
Podcast: Det mentale spil
Podcast: Målrettet mangel på målrettethed
Podcast: Forandringer i fritidslivet

Uret tikker – Er trænerkabalen på plads?

Uret tikker og kalenderen siger snart sommerferie. 
Som klubbestyrelse kan man blive helt forpustet på denne tid af året.

Idrætsudøverne og deres forældre spørger igen og igen til trænerfordelingen efter sommerferien.

Utryghed om træningsmiljø og hyppigt skiftende trænere påvirker idrætsudøverne, så forsøg at skabe et samlet overblik og tryghed inden sommerferien starter.

Den manglende interne klubkommunikation er roden til en masse utryghed, som også kan brede sig til trænerstaben, som på grund af den manglende kommunikation ikke ved om de er købt eller solgt.

Planlægningen af trænerkabalen er måske kommet for sent i gang på grund af andre mindre vigtige opgaver i foreningen, som har lagt beslag på al for megen tid hos de frivillige der oprindeligt sad med opgaven.

Kontakt Klubkommunikation.dk, hvis du har brug for sparring omkring planlægning og organisering af kommunikationen i din klub eller forening.

Podcast: Forandringer i fritidslivet

Torsdag den 23 maj 2019 var jeg taget ind til et morgenmøde i København, hvor der var annonceret et oplæg ved Søren Østergaard, Leder af Center for Ungdomsstudier (CUR). Dagens emne var ”Forandringer i fritidslivet”.

Da jeg kender Søren i forvejen, fik jeg lavet en aftale om, at jeg kunne starte min audiooptager under oplægget. En lille time senere kørte denne fortsat. Emnet var fascinerende, og da jeg kom hjem besluttede jeg, at du og andre også skulle have lejlighed til at lytte med.

Så det er nu blevet til en podcastepisode på 57 minutter i miniserien “Træningsmiljøer”.

Hilsen
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

Lyt til podcastepisoden her

Baggrund

(Uddrag fra www.cur.nu)
Center for Ungdomsstudier (CUR) er et praksisorienteret forskningscenter, der beskæftiger sig med ungdomskultur, værdier og foreningsliv. Vi sætter fokus på at kvalificere børne- og ungdomsarbejde inden for frivillige foreninger, organisationer og kommuner.

Søren Østergaard - Center for ungdomsstudier

Søren Østergaard
Sørens arbejdsområder spreder sig vidt – men med et fælles afsæt i undersøgelser af ungegruppers adfærd, rammer og livsværdier. Det inkluderer temaer som frivillighed, voksenrelationer, trivsel, frafald og hverdagsliv. prioriterer at fastholde et lokalt frivilligt engagement og har bl.a. været med til at etablere ungdomsklubber, været spejderfører og ungdomsleder og aktiv i den lokale fodboldklub. (Foto fra cur.nu).

Links

Du kan læse mere om Center for Ungdomsstudier her

Facebook: Center for ungdomsstudier (Her kan du se oplægget)
Hjemmeside: Cur.nu

Du kan også høre flere episoder omkring træningsmiljøer. Hør bla. med når Klubkommunikation.dk var til oplæg med Morten Brun i episode #7, samtale med Stephanie Jensen i episode #10 eller episode #13 med Ian Melhede.

#07 Morten Brun – Målrettet mangel på målrettethed
#10 Stephanie Jensen – Gode idrætsmiljøer for piger
#13 Ian Melhede – Det mentale spil

Sociale medier – Linkedin

Denne podcast episode er anden afsnit i en serie med fælles titlen “Idræt og sociale medier”.

Her sættes fokus på de forskellige platforme, som idrætsklubber enten allerede benytter eller overvejer at anvende.

Denne episode sætter fokus på Linkedin.

Her kan du høre første afsnit i serien “Idræt og sociale medier – Facebook”.

En 22 minutters samtale fra den 6. maj 2019 mellem Michael Bank Weltz fra Klubkommunikation.dk og Morten Vium fra Netværks Akademiet.

Kan idrætsklubber have gavn af Linkedin?

Hør podcast episoden her

Baggrund

Morten Vium har 8 års erfaring med at undervise og træne ledere og medarbejdere i strategisk networking på LinkedIn.

Læs mere om Morten Vium på Netværks Akademiet

Links

Her er links til artikler om Linkedin fra Morten Vium:

5 måder at bruge Linkedin på – kun 2 af dem er effektive

Morten Vium på Linkedin

Nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk

Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk med artikler, tips og tricks omkring kommunikation i din idrætsklub eller sociale forening.

Tilmelding til nyhedsbrev her

Sociale medier – Facebook

Denne podcast episode er første afsnit i en serie med fælles titlen “Idræt og sociale medier”.

Her sættes fokus på de forskellige platforme, som idrætsklubber enten allerede benytter eller overvejer at anvende.

Denne episode sætter fokus på Facebook.

En 25 minutters samtale fra den 27. februar 2019 mellem Michael Bank Weltz fra Klubkommunikation.dk og Mads Bergmann fra DGI Storkøbenhavn. De sætter fokus på idrætsklubbers brug af sociale medier.

Hør podcast episoden her

Illustration til Podcast episode 16 fra Klubkommunikstion.dk

Baggrund

Mads Bergmann er ansat som konsulent hos DGI Storkøbenhavn i afdelingen Marketing og Kommunikation. Her rådgiver han bl.a. idrætsklubber om brugen af Facebook.

DGI er en nonprofitorganisation, der i mere end 150 år har arbejdet tæt sammen med foreningerne om at gøre danskerne mere aktive. I dag tæller DGI flere end 6.300 foreninger og 100.000 frivillige ildsjæle. Som en af landets største leverandører af kurser gør DGI hvert år flere end 50.000 danskere klogere på både sig selv og idræt.
(Uddrag fra www.dgi.dk)

Links

Her er links til artikler fra DGI:
Få din forening på Facebook

Her er links til artikler fra Klubkommunikation:
Nye tal om brugen af sociale medier 2018
4 gode grunde til at bruge Facebook

Her er links til de omtalte programmer og apps. i podcast episoden:

Legend er en mobil app. med fokus på animeret tekst i Video & GIF’er til at oprette korte videoer fra enhver sætning.

Quick er en mobil app. med fokus kreativt arbejde med dine yndlingsbilleder og videoklip.

Magisto er en mobil app. med fokus online video rdigering.

Canva er en hjemmeside og en mobil app. som giver dig uanede muligheder for at lave egne layouts.

Nyhedsbrev fra Klubkommuniktion

Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk med artikler, tips og tricks omkring kommunikation i din idrætsklub eller sociale forening.

Tilmelding til nyhedsbrev her

Podcast: Klubmodul IT-værktøj

Michael Bank Weltz fra Klubkommunikation.dk tog i februar 2019 en snak med Jesper Weltström om Klubmodul – et IT-værktøj til idrætsklubber.

Det er blevet til en spændende podcastepisode på 19 minutter. Hør om starten på Klubmodul og tankerne bag. (Illu.: Klubmodul.dk)

Hør Podcast episoden her

Baggrund

Klubmoduls vision er at lave et værktøj for klubber og foreninger der letter de administrative byrder i en forening eller klub eller en organisation og er enkelt og nemt at arbejde med for alle!

Links

Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere på IT-værktøjet Klubmodul.


Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk

Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk med artikler, tips og tricks omkring kommunikation i din idrætsklub eller sociale forening.

Effekt af workshop

Efter to lørdage med workshop omkring kommunikation er det altid dejligt at kunne spore teorien omsat til praktiske eksempler.

Det er netop tilfældet med Herlev Ishockey Klub, som rigtigt har fået omsat diskussionerne om SWOT-analyse, interessentkort og kommunikationskanaler til gode praktiske opslag med klare målgruppevalg og effektive budskab.

Læs mere om mulighederne for en workshop i din klub.

Lidt ananas i egen juice

Efter der blev sat fokus på konceptet Klubkommunikation.dk er det kun gået fremad. Og det forgangne år har vist, at der er et behov for de ydelser vi tilbyder ude omkring i idrætsklubberne omkring klubkommunikation.

Klubsamarbejder i 2018

Opstart af samarbejde med Herlev Ishockey Klub omkring bestyrelsesworkshops med fokus på “Klubbens DNA” og “Intern kommunikation”.

Opstart samarbejde med hovedbestyrelsen i IF Frem Bjæverskov omkring implementering af konceptet “En del af noget lokalt”.


Læs mere om din klubs muligheder her

Kursussamarbejde i 2018

Udvidet kursussamarbejde med Idrætsråd Region Hovedstaden med kurserne “Klubkommunikation” og “Arbejd strategisk med sociale medier”.

Læs mere om din klubs muligheder her

Podcast udgivelser i 2018

I 2018 blev der udgivet 8 podcast episoder, som alle kunne høres via iTunes, Spotify, Google Podcast og andre podcast apps.

De kan også høres her på hjemmesiden

Klubkommunikatkion.dk logo

Hjemmesiden i 2018

Besøgende på hjemmesiden Klubkommunikation.dk har været opadgående i 2018 i forhold til 2017. Der kom i alt 15 blog opslag på hjemmesiden i 2018.

Fakta om klubkommunikation.dk

Nyhedsbrev

I 2018 blev det også til 17 udsendelser med tips og råd via nyhedsbrevet Klubkommunikation.dk

Hvis du ikke allerede modtager nyhedsbrevet, så kan du tilmelde dig her


13 gode tips på vej ind i 2019

Et årsskifte er ofte lig med gode intentioner og nye mål for det kommende år.

Når vi taler om klubkommunikation, så kan disse tidligere blogindlæg måske give lidt refleksion i forbindelse med årsskiftet.


Få nyheder om klubkommunikation

Tilmeld dig mit nyhedsbrev her og få automatisk nyheder om kommunikation i idrætsklubber og sociale foreninger direkte i din mailboks.

Hilsen
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

DBU København og Ungdommens Folkemøde 2018

Klubkommunikation.dk tog i november 2018 en snak med projektleder Anja Lethin fra DBU København om frivillighed og Ungdommens Folkemøde.

Det er blevet til en spændende podcastepisode på 19 minutter. Hør om DBU Københavns engagement i Ungdommens Folkemøde tilbage i september 2018.  (foto: DBU København)

Hør Podcast episoden her

DBU København og Ungdommens Folkemøde

Baggrund

Mere end 100 forskellige organisationer var deltagende til Ungdommens Folkemøde 2018, hvor den danske ungdom var inviteret ind til dialog, debat og workshops omkring samfundsrelevante udfordringer.

DBU København bød dem derfor indenfor i deres telt, på Ungdommens Folkemøde 6. til 8. september i Valby Parken, hvor temaet var ’Unges engagement i frivillighed”.

Links

Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere på artiklens emne.
Hjemmeside DBU:  Frivillighed på plakaten til Ungdommens Folkemøde 
Facebook : Ungdommens Folkemøde


Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk med artikler, tips og tricks omkring kommunikation i din idrætsklub eller sociale forening.
Tilmelding til nyhedsbrev her

Du kan høre flere Podcast episoder fra kanalen Klubkommunikation.dk
Der er miniserier om frivillighed, IT-værktøjer, idrætsmiljøer og sociale medier.

Du finder dem alle her

Nye tal om brugen af sociale medier 2018

Slots- og Kulturstyrelsen har netop udgivet kort nyt – Mediernes udvikling 2018, hvor det blandt andet fremgår at brugen af sociale medier går på tværs af alderstrin.  (Figur 2 – Kort nyt: Mediernes udvikling 2018).

Brug af sociale medier

Undersøgelsen viser også , at danskernes daglige foretrukne sociale medie klart er Facebook (Figur 3 – Kort nyt: Mediernes udvikling 2018).

Dagligt brug af sociale medier

Samt at Facebook har en dominerende position blandt danskere, der kun anvender ét socialt medie. (Figur 4 – Kort nyt: Mediernes udvikling 2018).

Brug af ét socialt medie 2018

Om undersøgelsen
Undersøgelsens spørgsmål er udarbejdet i samarbejde mellem Danmarks Statistik og Slots- og Kulturstyrelsens ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”.
Resultaterne er baseret på 5.850 besvarelser fra telefoninterviews eller
webskemaer og er indsamlet fra marts til maj 2018 blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning fra 16-89 år.

Links
Læs hele “Kortnyt – Mediernes udvikling i Danmark 2018”.

Andre blogindlæg om emnet
Læs blogindlæg “4 gode grunde til at bruge Facebook i din klub eller forening”.

Læs blogindlæg “Skal din klub være på samtlige sociale medier?”

Test af Podcast og Audiogram

Hej! Du taler med…

I forbindelse med nichekanalen U18DM Ligaen på Facebook tester jeg i øjeblikket kombinationen af Podcast og Audiogram.

Du kan høre et eksempel her fra serien “Hej! Du taler med”.

9 minutters samtale med en frivillig med interesse for landets bedste pigeungdomsrække i fodbold.

Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk med artikler, tips og tricks omkring kommunikation i din idrætsklub eller sociale forening.

Tilmelding til nyhedsbrev her

Hilsen
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

Er din klubs årsplan opdateret?

Statiske årsplaner

Når jeg her i november måned sidder og skimmer internettet og besøger en masse idrætsklubber støder jeg på “fanen” med teksten “Årsplan 2018”.

Ved et tryk møder jeg ofte en udfyldt og overskuelig plan for klubbens eller en afdelings aktiviteter i 2018.

Men der står intet om januar 2019 og fremadrettet!
Jeg har talt med en række klubfolk, som nikker genkendende til problematikken og kommenterer det med “Der kommer nok en årsplan for 2019 i januar eller februar”.

Dynamisk og løbende årsplan

Hvorfor egentlig denne statiske opdeling i år og måneder, hvorfor er årsplanen ikke rullende og dynamisk med stigende detaljeringskrav jo tættere vi kommer de enkelte begivenheder?

Og hvem skal egentlig bruge årsplanen udover bestyrelsesmedlemmerne?

– Måske de frivillige der gerne stiller op, hvis de altså informeres i tide!
– Måske de frivillige som står for klubbens kommunikationsstrategi på hjemmeside og de sociale medier og som mangler input til de gode historier!

Få årsplanen 2019 ud af bestyrelseslokalet nu.

Links:
Synlighed året rundt 
Hvem skal man ringe eller skrive til?

Styr på kommunikationen i 2019!

Få nyheder om klubkommunikation

Tilmeld dig mit nyhedsbrev her og få automatisk nyheder om kommunikation i idrætsklubber og sociale foreninger direkte i din mailboks.

Hilsen
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

 

Har din klub fået søgt?

Lokalpuljen – op til 100.000 kr.

Nordea-fonden uddeler hvert år 25 mio. kr. til lokalt forankrede projekter. Måske kan de også støtte din forening?

Læs mere om Lokalpuljen og ansøgning her 

DIF og DGI’s Foreningspulje

Idrætsforeninger kan søge økonomisk støtte i DIF og DGI’s foreningspulje. Puljen har som mål at støtte hverdagens fællesskaber i idrætsforeningerne og skabe rum til udvikling.

Hvert år uddeles cirka 45 millioner kroner fra foreningspuljen til idrætsforeninger.

DIF og DGI’s foreningspulje åbner for ansøgninger igen i starten af 2019. Så sæt jer ind i betingelser og ansøgningsmetode allerede nu.

Læs mere om DIF / DGI’s Foreningspulje her

Københavns Kommune:
Udviklingspuljen børn og unge

Læs mere om Udviklingspuljen børn og unge her

Legatbogen

I Legatbogen er der mere end 100 tilskudsmuligheder for idrætsforeninger. Du skal dog bruge lidt tid på at finde det som måske passer på dig og din klub.

Læs mere om Legatbogen og de mange muligheder her

Check også din idrætsgrens forbund

Du skal selvfølgelig også følge op og tage kontakt til jeres lokale konsulent fra din egen idrætsgrens forbund, da mange har egne støttemuligheder til forbundenes klubber.

Kursusforløb hos Klubkommunikation.dk

Måske I skulle søge til et uddannelsesforløb med fokus på Klubkommunikation og strategisk arbejde med de sociale medier.

Se mulighederne med Klubkommunikation.dk her

Hilsen

Michael Bank Weltz
Klubkommunikation.dk