Klubkommunikation.dk var den 16. maj 2018 på besøg hos Ballerup Atletik Klub til en snak om kombinationen af frivillighed og motionstilbud til senior 60+.
Det er blevet til en hyggelig podcastepisode på 6 1/2 minut, hvor du møder Lone og Ulrich. Dette er den seneste episode i vores serie på 7 afsnit om frivillighed.
Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk med artikler, tips og tricks omkring kommunikation i din idrætsklub eller sociale forening. Tilmelding til nyhedsbrev her
Klubkommunikation.dk var den 24. april 2018 på besøg hos Center for Ungdomsstudier og projektleder Stephanie Jensen til en snak om forskningsprojektet “Gode idrætsmiljøer for piger”. Det er blevet til en 26 minutters spændende Podcast-episode i vores nye serie om træningsmiljø.
Center for Ungdomsstudier har fulgt 20 piger fra 10 forskellige idrætsgrene over en periode på 2 år – hovedsageligt i overgangen fra folkeskole til gymnasium, hvor mange unge piger oplever, at der ikke længere er plads til sporten, fordi mængden af skolearbejdet og sociale aktiviteter i og uden for gymnasiet tager til.
Projektet er støttet af Nordea-fonden og samarbejder med DIF og 10 specialforbund (fodbold, håndbold, svømning, badminton, taekwondo, cheerleading, gymnastik, kano og kajak, volleyball og atletik).
Links
Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk med artikler, tips og tricks omkring kommunikation i din idrætsklub eller sociale forening. Tilmelding til nyhedsbrev her
Klubkommunikation.dk var den 19. april 2018 på besøg hos Clumeo og Roy Lemminger til en snak om alt-i-ét værktøjet, Clumeo. Det er blevet til en 14 minutters spændende Podcast-episode i vores serie om klubsystemer.
Clumeo er alt-i-ét værktøj for klubber- og foreninger som er tilgængelig på både app og web. De er gratis, og er på er markedet med en komplet og simpel platform for alle typer klubber, foreninger og fællesskaber uanset størrelse og retning. Ønsker man at betale gennem Clumeo, har de en simpel prismodel med kun 3% i serviceomkostning, og som dækker alle funktioner og udgifter.
Clumeo håndterer betalinger, kommunikation, organisering og tilmelding samt alt det ind imellem. Deres hovedfokus er at få ryddet op i klubbers udfordringer med bankoverførsler og kontante betalinger, SMS og E-mail kæder samt regneark, og give alle ansvarlige og medlemmer et redskab der er med til at frigive ressourcer og tid.
Deres mål er at skabe sunde og vedvarende fællesskaber for alle med et motto; Clumeo er dit, mit og alles klubhus i skyen.”
Links
Få nyhedsbrev fra Klubkommunikation.dk med artikler, tips og tricks omkring kommunikation i din idrætsklub eller sociale forening. Tilmelding til nyhedsbrev her
Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere artiklens emne. Clumeo
Uddrag fra forordet i bogen: “Denne bogs formål er at give bestyrelser i frivillige organisationer viden, muligheder og redskaber til at lede organisationen mod de fastlagte mål og i den virkelighed, de agerer i.”
Bogen er let læselig og har en god struktur. God inspiration til det fortsatte arbejde omkring kommunikation og prioriteringslisten i landets mange bestyrelser i de frivillige idrætsklubber og foreninger.
Måske har din klub eller forening også behov for en snak om interessentanalyse, planlægning via årshjul, politikker, intern- og ekstern kommunikation, hjemmesider, sociale medier og analyse af data?
Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om synlighed og klubkommunikation året rundt i din klub eller forening.
Jeg fik fingrene i den nye bog “Gode idrætsmiljøer for piger”, som arrangørerne udgiver i samarbejde med Danmarks Idrætsforbund.
Forordet i bogen:
“Bogen ønsker at skabe indsigt i og forståelse for, hvordan hverdagslivet ser ud for de unge piger (14-21 år), samt inspiere til, hvordan man ude i idrætsmiljøerne kan arbejde med nogle af de udfordringer, der kan være forbundet med at træne denne gruppe af udøvere“.
Jeg og de andre deltagere blev guidet godt igennem nogle af bogens temaer omkring hverdagslivets mange arenaer, sportens betydning for pigerne, forestillinger om at alt skal være perfekt og pigernes svar på hvad der udgør et godt idrætsmiljø.
Vi fik også et indblik i nogle af de kommende tematiske videoer, som Center for ungdomsstudier (CUR) løbende lancerer.
Jeg blev inspireret til at gå hjem og arbejde lidt videre med emnet og på vejen ud af døren fik jeg en aftale om optagelse af en kommende podcastepisode med Søren Østergaard, som er Centerleder hos Center for ungdomsstudier.
Klubkommunikation.dk lancerer en fanside på Facebook for alle med interesse for pigefodbold og specifikt U18 DM Ligaen, Danmarks bedste pigeungdomsrække.
Nichekanal Som navnet U18 piger DM fanside antyder, så er der tale om en form for nichekommunikation, idet udgangspunktet er en specifik målgruppe – fans af fodboldrækken U18 Piger DM Ligaen. Sekundært er målgruppen også fans af pigefodbold generelt.
Identitetsskabende Fansiden uddyber forhåbentlig over tid, hvad U18 DM Ligaen er og hvad der sker lokalt i DM klubberne. Ved at samle og dele de enkelte opslag er håbet, at det skal føles relevant for hver enkelt følger og dermed giver et samlet overblik over denne udviklingsrække i toppen af dansk pigeungdomsfodbold.
Den gode historie Hvert eneste opslag på fansiden skal ses og gerne opfattes som en del af den samlede gode historie. Den overordnede historie skal tale til følgernes dagligdag eller drømmeverden, uanset om ens egen hverdag er i/eller omkring bredde- og eliteholdene i dansk pigefodbold. Vi mener, der er brug for rollemodeller i dansk pigeungdomsfodbold, hvis målsætningerne om vækst og flere pigehold rundt om i landets fodboldklubber skal nås. Vi giver, hermed vores bidrag med den nye U18 Piger DM fanside på Facebook.
God sæson
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk
Torsdag d. 8. marts 2018 var jeg underviser for 18 engagerede frivillige fra forskellige idrætsklubber samlet til kursus hos Idrætsråd Region Hovedstaden.
Emnet var “Klubkommunikation” og efter den indledende snak i mindre grupper var der allerede et vist sammenfald i udfordringerne i de fremmødte idrætsklubber. Udfordringerne passede fint med det til dagen sammensatte program omkring interessentanalyse, planlægning via årshjul, politikker, intern- og ekstern kommunikation, hjemmesider, sociale medier og analyse af data.
Spørgelysten var stor og der var en stor åbenhed omkring udfordringerne deltagerne imellem, hvilket også gav plads til vidensdeling på tværs af de forskellige idrætsgrene.
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk
——————————————————–
Deltagerudtalelser efter kurset:
“Tak for et super kursus!”
“Takker bestemt også for god og brugbar information – noget at tænke og så få det udført.”
Klubkommunikation.dk var den 1. marts 2018 på besøg hos DBU og IT-chef Heidi Lüthje til en snak om Content Management Systemet, DBU Klub-CMS. Det er blevet til en 20 minutters spændende Podcast episode.
En forkortelse som du og din idrætsklub nok stifter bekendsskab med inden længe er GDPR (General Data Protection Regulation).
Eller mere mundret EU persondataforordningen, som er den mest udfordrende lov om privatlivets fred, der nogensinde er indført. Den vil påvirke måden virksomheder, offentlige organisationer og altså også idrætsklubber behandler og håndterer data på.
DIF og DGI har i samarbejde udarbejdet en specifik vejledning til idrætsklubber, som du kan hente her:
I Dansk Boldspil Union indfører man et fodboldpas, men dette gør det ikke alene, så klubber skal fortsat have fokus på information om persondatapolitik fra d. 25. maj 2018.
I dagens travle og overinformerede samfund er det gamle nordiske ordsprog “ude af øje, ude af sind” måske endnu mere aktuelt, hvis din idrætsklub elller sociale forening ikke arbejder strategisk med kommunikation.
Kender du det?
Hovedsæsonen i din lokale klub eller forening er forbi. Der er blevet længere mellem informationerne om livet i klubben både på hjemmesiden og de sociale medier. Der er tilsyneladende ikke så meget aktivitet at skrive om!
Hvorfor skal I være synlige året rundt?
I arbejder sikkert allerede strategisk med planlægning af træner- og lederuddannelse. Fordeling af bane- og haltider. Tilmelding til turnering og stævner. Så nu er tiden også inde til at ligge egentlige planer for klubkommunikationen. Især ønsket om synlighed står øverst på listen hos mange idrætsklubber og sociale foreninger.
En synlighed, der skal være til gavn for:
– Rekruttering og fastholdelse af den frivillige arbejdskraft.
– Rekruttering og fastholdelse af idrætsudøvere og trænere.
– Tiltrække og fastholde sponsorer.
– Tiltrække og fastholde følgere og fans.
– Placere klubben eller foreningen på det kommunale landkort.
Effekten af synlighed kræver også, at I arbejder med kommunikationen kontinuerligt hen over året.
Kontakt
Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om synlighed året rundt i din klub eller forening.
Kursusdeltagere Klubkommunikation kursus 23. november 2017
15 frivillige fra forskellige idrætsklubber deltog på kurset “Klubkommunikation” i efteråret 2017. De blev klogere på emner som strategisk- og taktisk kommunikation, intern- og ekstern kommunikation og sociale medier.
De fleste klubber og sociale foreninger har i dag en hjemmeside, men ikke alle er på de sociale medier. Facebook er danskernes foretrukne sociale medie, så det er da et godt sted at starte, hvis klubben vil på de sociale medier.
Facebook er en fin platform Din klub eller foreningen kan bruge Facebook til fire enkle, men effektive ting:
1) at skabe engagement.
2) God til personlig kontakt.
3) God til at få budskaber ud.
4) God til live-streaming.
Danskerne er vilde med Facebook
Når forskellige undersøgelser spørger ind til danskernes brug af sociale medier lander brugen af Facebook på førstepladsen i alle aldersgrupper. (Kilde: Audience Project Insights 2017)
Det er dermed også det mest udbredte sociale medie i Danmark, idet op imod 80 % af alle benytter Facebook på den ene eller anden måde. (Kilde: Audience Project Insights 2017)
Så dine nuværende og kommende medlemmer benytter allerede Facebook og for nogle aldersgrupper op til flere gange dagligt.
Derfor er Facebook anvendeligt for klubber og foreninger, hvis du ønsker at skabe indhold der, hvor dine medlemmer og andre interessenter er.
Der er dog forskellige måder I kan være aktive på Facebook. Her skelnes mellem Grupper (åbne/lukkede) og Sider. Og måske er nogen omkring klubben allerede i gang!
Overvejelser omkring Facebook grupper i klubregi Alle med en Facebook profil (personlig konto) kan oprette en gruppe og navngive den. Når administrator af en gruppe skriver noget, så bliver det registreret, som noget der kommer fra ham eller hende personligt. Alle kan skrive opslag, hvis de er med i gruppen.
Eksempel på struktur af individuelle holdgrupper indenfor samme klub
Hvordan bliver grupper brugt generelt?
Mange trænere og forældre laver specifikke hold/årgangsgrupper tænkt som interne (lukkede) informationsgrupper for holdets/årgangens spillere og forældre. Tonen er uformel og her udveksles alt fra små korte beskeder om ændrede træningstider, nye stævner og til opskrifter på forældrekagen fra weekendens stævne.
Nogle klubber opretter åbne grupper med opslag om dagligdagen i klubben, hvor alle interesserede kan blive medlemmer. (Vil dog anbefale sider til dette formål i stedet for).
Er din klubledelse afklaret med spørgsmål som disse:
Skal grupperne være åbne eller lukkede?
Skal alle hold have en gruppe eller er det afdelingsvis?
Er det klubbens grupper eller trænernes? Overvejelser omkring Facebook sider i klubregi Alle med en Facebook profil (personlig konto) kan oprette en (fan) side.
En side er upersonlig og kan udgive indhold, som kommer fra sig selv, som “Side”.
Struktur med fokus på både klub-, afdeling- og enkelte holdssider
Så ingen personlige afsendere af indhold, men envejs opslag fra “Sidenavn”. Du kan beslutte om følgere må kommenterer på opslag, men følgere kan ikke slå noget op direkte på siden.
Hvordan bliver sider brugt generelt i klubber og foreninger?
Mange klubber opretter sider med det formål, at opslå informationer af mere almen interesse for følgerne om klubben, specifikke afdelinger i klubben eller fansider for specifikke hold/udøvere. Tonen er som regel mere formel end i de lukkede klubgrupper, idet alle interesserede kan melde sig som følgere. Det er en god idé at poste artikler fra klubbens hjemmeside og via Facebook dermed få læsere ind og gå på opdagelse på klubbens hjemmeside. Det er også en god idé, at oprette Begivenheder inde på facebook, så følgerne kan se, hvad og hvornår der sker aktiviteter i klubben eller foreningen.
Anbefaling til klubledelse / web-redaktion Overvej om ikke det er en god idé, at en repræsentant fra ledelsen / web-redaktionen skal være passivt medlem af klubbens forskellige sider, hvis disse skal benytte klubnavn og logo.
Overvej at få indføjet i trænerkontrakter (både ansatte og frivillige), at ved fratrædelse af hverv i klubben skal administrator afgive siden til ledelsens repræsentant.
Er din klubledelse afklaret med spørgsmål som disse:
Er der en form for intern struktur omkring navngivning, som refererer til navngivning på evt. hjemmeside?
Er der definerede ansvarsområder for stil og tone?
Hvilke sider skal klubben have kontrol over?
Lav et lille tjek selv
Tjek selv på om din klub allerede har grupper og sider på Facebook, som du og klubledelsen måske ikke kender til. Måske er der nogen som allerede benytter jeres klubnavn og logo, så følgerne tror det er en officiel klub profil.
Gå ind på Facebook og søg efter navnet på din klub og se, hvad der kommer frem i søgeresultatet.
Du kommer ind på en hjemmeside. Du ser et felt med ordene “Nyheder” eller “Aktuelt”. Du trykker og finder så seneste nyhed dateret måneder tilbage!
Hvorfor sker det mon?
Folkene bag design af hjemmesider har ofte denne fane “Nyheder” som standard i deres oplæg og tilbud til organisationer, idrætsklubber og foreninger. Men de daglige redaktører af hjemmesiderne ude i klubberne har desværre i mange tilfælde ikke helt indset, hvad det kræver at have denne funktion aktiv på sin hjemmeside.
Min erfaring er, at der en til to måneder efter lancering af ny eller redesignet hjemmeside er et fint kontinuerligt flow af nyheder på hjemmesiden under fanen “Nyheder”. Men efter de første måneder bliver der længere og længere mellem nyhederne.
Sådan undgår du gamle nyheder!
Bliv enig om hvilke slags nyheder I vil bringe på klubbens hjemmeside under fanen ”Nyheder”. Som ansvarlige frivillig skal du få råderet over det aftalte, og derefter med fordel styre frekvens og indhold med en plan over dine planlagte nyheder. Brug evt. en Gooogle kalenderpå din PC/Mobil i din planlægning eller print enkalender med ugenr. ud
Når du har en eller anden form for struktur, så start med følgende mantra: ”Du må aldrig tænke på andre end modtagerne”. Det betyder, at du er nødt til at overveje, hvem du egentlig skriver til og hvorfor de skal læse din nyhed.
Er det en nyhed til hjemmesiden eller måske mere en omtale på f.eks Facebook?
Er det en klubnyhed, holdnyhed, sponsornyhed, landsholdsnyhed, forbundsnyhed eller en generel information om forhold i klubbens omverden?
Hvis ressourcerne ikke er til kontinuerligt indhold, så overvej om fanen skal hedde noget andet eller deaktiveres i perioder med manglende tid til opdatering.
Lav et lille tjek selv
Tjek selv på din klub eller forenings hjemmeside om der er kontinuitet og reelle nyheder eller blot gamle nyheder under fanen “Nyheder” eller ”Aktuelt”.
Klubkommunikation.dk hjalp Ballerup-Skovlunde Fodbold med en “drejebog” i forbindelse med deres Pigefodboldcamp uge 42 i 2017. Formålet var at komme rundt om hele eventen både før, under og efter.
Drejebogen
Hvorfor er det så vigtigt med en drejebog?
I planlægningsfasen var der selvfølgelig styr på alle de sportslige elementer, men som noget nyt ville BSF gerne fokusere mere på den kommunikative del. Selve arbejdet med kommunikationsdelen tog udgangspunkt i de enkelte elementer i den samlede event opdelt i afsnittene 1) Invitationen. 2) Op til eventen. 3) Velkomsten. 4) Samværet under eventen og 5) Afslutning og opfølgning.
Efter et mindre analysearbejde omkring interessenter blev der sat fokus på brugen af små videoklip, som det bærende element ved siden af de traditionelle plakatopslag og uddeling af flyers. Det viste sig at der bl.a. var grobund for små teaser- videoklip op til tilmeldingsfristen (film 1,2,3 og 4 med fokus på invitationen og tiden op til eventen) og et videoklip om aften på dag 2 af eventen (film 5 med fokus på samværet på campen), samt et videoklip efter afholdelsen af den 3. og sidste campdag (film 6 med fokus på afslutning og opfølgning).
62 piger fra 8 forskellige klubber og en masse frivillige trænere og ledere fra Ballerup-Skovlunde Fodbold (BSF) havde 3 kanondage sammen i efterårsferien 2017.
Vil du vide mere?
Vil du vide mere om, hvordan Klubkommunikation.dk kan hjælpe din klub eller forening er du velkommen til at kontakte mig
Du kan herunder se de 6 videoklip som bl.a. indgik i drejebogen og som blev distribueret før, under og efter campen på de sociale medier i efteråret 2017.
Hilsen
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk
Tilmelding til nyhedsbrev
Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få hver måned flere gode råd til, hvordan du kan gøre din idrætsklub eller forenings kommunikation mere effektiv.