Blog

Nyt kursus om klubkommunikation i samarbejde med IRH

Klubkommunikation.dk samarbejder også med eksterne kursusarrangører bl.a. Idrætsråd Region Hovedstaden.

Næste kursus:
Torsdag den 8. marts 2018, kl. 18,30 til 22.00.

Sted:
Lyngby Idrætsby, indgang ved svømmehal, Lundtoftevej 53, Lyngby.

Emne:
Klubkommunikation.

Pris:
Kursusdeltagelse er gratis for idrætsklubber under IRH’s område.
Se mere om kursus og tilmelding her (kursus nr. 9)

Tidligere kursus i 2017

Kursusdeltagere Klubkommunikation kursus 23. november 2017
Kursusdeltagere Klubkommunikation kursus 23. november 2017

15 frivillige fra forskellige idrætsklubber deltog på kurset  “Klubkommunikation” i efteråret 2017. De blev klogere på emner som strategisk- og taktisk kommunikation, intern- og ekstern kommunikation og sociale medier.

Læs mere her

4 gode grunde til at bruge Facebook i din klub eller forening

De fleste klubber og sociale foreninger har i dag en hjemmeside, men ikke alle er på de sociale medier. Facebook er danskernes foretrukne sociale medie, så det er da et godt sted at starte, hvis klubben vil på de sociale medier.

Facebook er en fin platform
Din klub eller foreningen kan bruge Facebook til fire enkle, men effektive ting:

1) at skabe engagement.
2) God til personlig kontakt.
3) God til at få budskaber ud.
4) God til live-streaming.

Danskerne er vilde med Facebook
Når forskellige undersøgelser spørger ind til danskernes brug af sociale medier lander brugen af Facebook på førstepladsen i alle aldersgrupper. (Kilde: Audience Project Insights 2017)

Det er dermed også det mest udbredte sociale medie i Danmark, idet op imod 80 % af alle benytter Facebook på den ene eller anden måde. (Kilde: Audience Project Insights 2017)

Så dine nuværende og kommende medlemmer benytter allerede Facebook og for nogle aldersgrupper op til flere gange dagligt.

Derfor er Facebook anvendeligt for klubber og foreninger, hvis du ønsker at skabe indhold der, hvor dine medlemmer og andre interessenter er. 

Der er dog forskellige måder I kan være aktive på Facebook. Her skelnes mellem Grupper (åbne/lukkede) og Sider. Og måske er nogen omkring klubben allerede i gang!

Overvejelser omkring Facebook grupper i klubregi
Alle med en Facebook profil (personlig konto) kan oprette en gruppe og navngive den.  Når administrator af en gruppe skriver noget, så bliver det registreret, som noget der kommer fra ham eller hende personligt. Alle kan skrive opslag, hvis de er med i gruppen.

Klubkommunikation.dk illusttration af grupper
Eksempel på struktur af individuelle holdgrupper indenfor samme klub

Hvordan bliver grupper brugt generelt?
Mange trænere og forældre laver specifikke hold/årgangsgrupper tænkt som interne (lukkede) informationsgrupper for holdets/årgangens spillere og forældre.  Tonen er uformel og her udveksles alt fra små korte beskeder om ændrede træningstider, nye stævner og til opskrifter på forældrekagen fra weekendens stævne.

Nogle klubber opretter åbne grupper med opslag om dagligdagen i klubben, hvor alle interesserede kan blive medlemmer. (Vil dog anbefale sider til dette formål i stedet for).

Er din klubledelse afklaret med spørgsmål som disse:
Skal grupperne være åbne eller lukkede?
Skal alle hold have en gruppe eller er det afdelingsvis?
Er det klubbens grupper eller trænernes?

Overvejelser omkring Facebook sider i klubregi
Alle med en Facebook profil (personlig konto) kan oprette en (fan) side.
En side er upersonlig og kan udgive indhold, som kommer fra sig selv, som “Side”.

Klubkommunikations illu. af sider
Struktur med fokus på både klub-, afdeling- og enkelte holdssider

Så ingen personlige afsendere af indhold, men envejs opslag fra “Sidenavn”.  Du kan beslutte om følgere må kommenterer på opslag, men følgere kan ikke slå noget op direkte på siden.

Hvordan bliver sider brugt generelt i klubber og foreninger?
Mange klubber opretter sider med det formål, at opslå informationer af mere almen interesse for følgerne om klubben, specifikke afdelinger i klubben eller fansider for specifikke hold/udøvere. Tonen er som regel mere formel end i de lukkede klubgrupper, idet alle interesserede kan melde sig som følgere. Det er en god idé at poste artikler fra klubbens hjemmeside og via Facebook dermed få læsere ind og gå på opdagelse på klubbens hjemmeside.  Det er også en god idé, at oprette Begivenheder inde på facebook, så følgerne kan se, hvad og hvornår der sker aktiviteter i klubben eller foreningen. 

Anbefaling til klubledelse / web-redaktion
Overvej om ikke det er en god idé, at en repræsentant fra ledelsen / web-redaktionen skal være passivt medlem af klubbens forskellige sider, hvis disse  skal benytte klubnavn og logo.

Overvej at få indføjet i trænerkontrakter (både ansatte og frivillige), at ved fratrædelse af hverv i klubben skal administrator afgive siden til ledelsens repræsentant.

Er din klubledelse afklaret med spørgsmål som disse:
Er der en form for intern struktur omkring navngivning, som refererer til navngivning på evt. hjemmeside?
Er der definerede ansvarsområder for stil og tone?
Hvilke sider skal klubben have kontrol over?

Lav et lille tjek selv

Tjek selv på om din klub allerede har grupper og sider på Facebook, som du og klubledelsen måske ikke kender til. Måske er der nogen som allerede benytter jeres klubnavn og logo, så følgerne tror det er en officiel klub profil.

Gå ind på Facebook og søg efter navnet på din klub og se, hvad der kommer frem i søgeresultatet.

Hilsen
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

Andre gode råd omkring kommunikation i klubber og foreninger
Er træningstiderne rigtige på hjemmesiden?
Er dine nyheder altid nye?

Hvem har styr på klubbens sponsorater?
Skal din klub være på samtlige sociale medier?

Er træningstiderne rigtige på hjemmesiden?

En af de lokale fra byen vil gerne starte i din idrætsklub eller forening. I år skal det være!

Han/hun går derfor på nettet og finder hold og træningstider. Derefter møder han/hun forventningsfuld op til næste træning, men der er ingen andre!

Sådan undgår du at nogen går forgæves

Her kommer årets første gode foreningsfif fra Klubkommunikation.dk.

Gå ind på din idrætsklub eller sociale forenings hjemmeside.

Check om træningstider/åbningstider m.m. er rigtige for de aktiviteter du er ansvarlig for.

Hvis der er fejl, så få det rettet inden nye medlemmer går forgæves.

Hilsen og godt nytår
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

Andre gode råd omkring kommunikation i klubber og foreninger
Er dine nyheder altid nye?
Hvem har styr på klubbens sponsorater?
Skal din klub være på samtlige sociale medier?

Er dine nyheder altid nye?


Kender du det?

Du kommer ind på en hjemmeside. Du ser et felt med ordene “Nyheder” eller “Aktuelt”. Du trykker og finder så seneste nyhed dateret måneder tilbage!

Hvorfor sker det mon?

Folkene bag design af hjemmesider har ofte denne fane “Nyheder” som standard i deres oplæg og tilbud til organisationer, idrætsklubber og foreninger. Men de daglige redaktører af hjemmesiderne ude i klubberne har desværre i mange tilfælde ikke helt indset, hvad det kræver at have denne funktion aktiv på sin hjemmeside.

Min erfaring er, at der en til to måneder efter lancering af ny eller redesignet hjemmeside er et fint kontinuerligt flow af nyheder på hjemmesiden under fanen “Nyheder”. Men efter de første måneder bliver der længere og længere mellem nyhederne.

Sådan undgår du gamle nyheder!

Bliv enig om hvilke slags nyheder I vil bringe på klubbens hjemmeside under fanen ”Nyheder”. Som ansvarlige frivillig skal du få råderet over det aftalte, og derefter med fordel styre frekvens og indhold med en plan over dine planlagte nyheder. Brug evt. en Gooogle kalender på din PC/Mobil i din planlægning eller print en kalender med ugenr. ud

Når du har en eller anden form for struktur, så start med følgende mantra: ”Du må aldrig tænke på andre end modtagerne”. Det betyder, at du er nødt til at overveje, hvem du egentlig skriver til og hvorfor de skal læse din nyhed.

  • Er det en nyhed til hjemmesiden eller måske mere en omtale på f.eks Facebook?
  • Er det en klubnyhed, holdnyhed, sponsornyhed, landsholdsnyhed, forbundsnyhed eller en generel information om forhold i klubbens omverden?
  • Hvis ressourcerne ikke er til kontinuerligt indhold, så overvej om fanen skal hedde noget andet eller deaktiveres i perioder med manglende tid til opdatering.

Lav et lille tjek selv

Tjek selv på din klub eller forenings hjemmeside om der er kontinuitet og reelle nyheder eller blot gamle nyheder under fanen “Nyheder” eller ”Aktuelt”.

Hilsen
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

Læs også Tid til reflektion omkring kommunikation i klubberne

Succesfuld pigefodboldklub brugte video før, under og efter camp

Klubkommunikation.dk hjalp Ballerup-Skovlunde Fodbold med en “drejebog” i forbindelse med deres Pigefodboldcamp uge 42 i 2017. Formålet var at komme rundt om hele eventen både før, under og efter.

Drejebogen

Hvorfor er det så vigtigt med en drejebog?
I planlægningsfasen var der selvfølgelig styr på alle de sportslige elementer, men som noget nyt ville BSF gerne fokusere mere på den kommunikative del. Selve arbejdet med kommunikationsdelen tog udgangspunkt i de enkelte elementer i den samlede event opdelt i afsnittene 1) Invitationen. 2) Op til eventen. 3) Velkomsten. 4) Samværet under eventen og 5) Afslutning og opfølgning.

Hør inspirerende podcastepisode om eventplanlægning og de fem faser her

Efter et mindre analysearbejde omkring interessenter blev der sat fokus på brugen af små videoklip, som det bærende element ved siden af de traditionelle plakatopslag og uddeling af flyers. Det viste sig at der bl.a. var grobund for små teaser- videoklip op til tilmeldingsfristen (film 1,2,3 og 4 med fokus på invitationen og tiden op til eventen) og et videoklip om aften på dag 2 af eventen (film 5 med fokus på samværet på campen), samt et videoklip efter afholdelsen af den 3. og sidste campdag (film 6 med fokus på afslutning og opfølgning).

62 piger fra 8 forskellige klubber og en masse frivillige trænere og ledere fra Ballerup-Skovlunde Fodbold (BSF) havde 3 kanondage sammen i efterårsferien 2017.

Vil du vide mere?

Vil du vide mere om, hvordan Klubkommunikation.dk kan hjælpe din klub eller forening er du velkommen til at kontakte mig

Du kan herunder se de 6 videoklip som bl.a. indgik i drejebogen og som blev distribueret før, under og efter campen på de sociale medier i efteråret 2017.

Hilsen
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

Tilmelding til nyhedsbrev

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få hver måned flere gode råd til, hvordan du kan gøre din idrætsklub eller forenings kommunikation mere effektiv.

Hilsen
Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

Målrettet mangel på målrettethed

Klubkommunikation. dk var med den 28. november 2017 da DBU København og DGI Nordsjælland havde inviteret til “Bevæg Dig For Livet” seminar, hvor trænere og ledere blev klogere på teenagefodbold, og fodbold for voksenmotionister.

Morten Bruun fortalte på seminaret om sit projekt “Målrettet mangel på målrettethed”. Vi lyttede lidt med og bringer her en podcastepisode på 9 minutter med uddrag fra foredraget.

Hør Podcast episoden her

Podcast Målrettet mangel på målrettethed

Baggrunds info

IF Lyseng havde i 2014 fire 11-mands-hold i klubbens U19-afdeling, og en af forklaringerne var teamet bag og Morten Bruun’s motto: “Målrettet mangel på målrettethed”. I dag træner Morten Bruun klubbens U14 breddehold og tager rundt og holder fordrag om projektet med de voksne teenagere. 

Links

Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere på dette emne.

Læs om “Bevæg dig for livet” seminaret her 

Artikel fra DGI Udspil om “Målrettet mangel på målrettethed”.
Artikel fra Nordjyske.dk om “Målrettet mangel på målrettethed”.
Artikel fra Jysk Fodbold om “Målrettet mangel på målrettethed”.

Andre blogindlæg med Podcast
Læs blogindlæg om Foreningslederakademi
Læs blogindlæg om Frivillig Fredag på Rødovregård
Læs blogindlæg om fællesskaber og arbejdet med events her
Læs blogindlæg om unge og frivillighed her

Læs blogindlæg om DBU Sjælland og Frivillig uge 39 her
Læs blogindlæg om Klub Frivillig her

Tid til reflektion omkring kommunikation i klubberne

Torsdag aften var jeg underviser for 15 engagerede frivillige fra forskellige idrætsklubber samlet til kursus hos Idrætsråd Region Hovedstaden.

Emnet var “Klubkommunikation” og efter den indledende snak i mindre grupper var der allerede et vist sammenfald i udfordringerne i de fremmødte idrætsklubber. Udfordringerne passede fint med det til dagen sammensatte program omkring interessentanalyse, planlægning via årshjul, politikker, intern- og ekstern kommunikation, hjemmesider,  sociale medier og analyse af data.

Spørgelysten var stor og der var en stor åbenhed omkring udfordringerne deltagerne imellem, hvilket også gav plads til vidensdeling på tværs af de forskellige idrætsgrene.

Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

——————————————————–

Deltagerudtalelser efter kurset:
“Der har åbnet sig en helt ny verden for mig i dag.  Har aldrig rigtig tænkt over sammenhængene mellem den strategiske kommunikation og den taktiske kommunikation i hverdagen i min klub.”

“Konkrete tips og tricks som jeg skal hjem og arbejde med i klubben”

Læs om kursustilbud fra Klubkommunikation.dk her

Se øvrige kurser fra samarbejdspartner Idrætsråd Region Hovedstaden

Foreningslederakademi hos Høje-Taastrup Kommune

Indlæg om foreningsledelse i idrætsklubber og foreninger

Signe Abildå
Klubkommunikation.dk har været på besøg i Høje-Taastrup Kommune og talt med idrætskonsulent Signe Abildå om kommunens nyeste tiltag, Foreningslederakademi 2017/18.

Det er der kommet en spændende 28 minutters Podcast episode ud af.

 

Hør Podcast episoden her

Podcast Foreningslederakademi

Baggrunds info
Det første hold foreningsledere på Høje-Taastrup Foreningslederakademi er i gang med at blive uddannet.

Foreningslederakademiet er en uddannelse for foreningsledere eller kommende foreningsledere i foreningslivet i Høje-Taastrup Kommune, som ønsker at udvikle deres personlige lederskab, få flere redskaber og nye perspektiver på foreningsarbejdet og danne netværk på tværs.

Uddannelsen er et samarbejde mellem det folkeoplysende område og det frivillige sociale område.

Første hold er bredt sammensat. 20 foreninger på idrætsområdet, kulturområdet, spejderområdet og det frivillige sociale område er repræsenteret.

Links
Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere på dette emne.

Læs mere om Foreningslederakademiet i Høje-Taastrup her

Læs blogindlæg om Frivillig Fredag på Rødovregård
Læs blogindlæg om fællesskaber og arbejdet med events her
Læs blogindlæg om unge og frivillighed her

Læs blogindlæg om DBU Sjælland og Frivillig uge 39 her
Læs blogindlæg om Klub Frivillig her

Frivillig Fredag på Rødovregård

Indlæg i serie om frivillighed i idrætsklubber og foreninger i forbindelse med #frivilligFredag D. 29. september 2017

Frivilig frdag på RødovregårdKlubkommunikation.dk var med til Frivilllig Fredag 2017 arrangeret af Rødovre Frivilligcenter. Mød repræsentanter fra Bedre Psykiatri, Akan, Vandværket, Datastuerne og Cykelpiloterne.

Hør Podcast udsendelsen her

Frivillig fredag på Rødovregård

Baggrund

Som medlem af en frivillig forening – eller som initiativtager til en ny – er du blandt dem, der kan drage fordel af tilbuddene fra Rødovre Frivilligcenter. De er alle gratis og udelukkende til for at fremme frivilligheden på alle tænkelig og utænkelige måder.

Borgere, foreninger og offentlige institutioner kan i Rødovre Frivilligcenter få information om frivilligt, socialt arbejde og frivillige jobs.

Frivilligcenteret tilbyder derudover rådgivning og vejledning samt sparring til frivillige, sociale foreninger, det gælder såvel nye som allerede eksisterende foreninger.

I Frivilligcenteret har foreninger mulighed for at bruge lokaler og benytte de dertil hørende faciliteter såsom kopimaskine, projektor m.m.

Rødovre Frivilligcenter på Facebook

Du kan følge med på Facebooksiden Rødovre Frivilligcenter. Her er et eksempel fra siden:

Links

Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere på dette emne.

Læs mere om Rødovre Frivilligcenter her

Frivillige fællesskaber og events

Indlæg i serie om frivillighed i idrætsklubber og foreninger i forbindelse med #frivilligFredag D. 29. september 2017

Podcast - Frivillige fællesskaber og events. Klubkommunikation.dk har været på besøg hos Overlap.dk og talt med Ia Brix Ohmann om frivillige fællessskaber og arbejdet med events.  Det er der blevet en 20 minutters inspirende podcast episode ud af som en del af vores serie om frivillighed.


Hør Podcast udsendelsen her

Podcast - Frivillige fællesskaber og events

Baggrundsinfo
Ia Brix Ohmann grundlagde i 2015 virksomheden OVERLAP.DK, hvor hun fokuserer på at finde de fælles værdier – overlappet – mellem forskellige sektorer og mennesker. Ia er oprindeligt uddannet i USA som antropolog, og har arbejdet som leder og projektleder i mere end 25 år for frivillige foreninger og organisationer i både USA og Danmark.

Links
Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere på dette emne.
Læs mere om OVERLAP.DK her 

Hør andre spændende Podcast episoder fra Klubkommunikation.dk her

Læs blogindlæg om planlægning af event og brug af video
Læs blogindlæg om unge og frivillighed her
Læs blogindlæg om DBU Sjælland og Frivillig uge 39 her

Læs blogindlæg om Klub Frivillig her

Unge og frivillighed

Indlæg i serie om frivillighed i idrætsklubber og foreninger i forbindelse med #frivilligFredag D. 29. september 2017

Kristian Krogh Hansen 20161207_CFSA_Portrætter05SH - ndret

Klubkommunikation.dk har været på besøg hos Center for Frivilligt Socialt Arbejde og talt med udviklingskonsulent Kristian Krogh Hansen om rekruttering af unge frivillige. Det er der nu blev en 14 minutters inspirende podcast episode ud af som en del af vores serie om frivillighed.

 

 


Hør Podcast udsendelsen her

Podcast episode unge og frivillighed



Baggrundsinfo
Center for Frivilligt Socialt Arbejde udgiver løbende analyser om tendenser på baggrund af en befolkningsundersøgelse, en kommuneundersøgelse og en foreningsundersøgelse – samlet i Frivilligrapporten.

Frivilligrapporten har siden 2010 undersøgt frivilligheden i Danmark med særligt fokus på velfærdsområdet, dvs. social- og sundhedsområdet og det humanitære, almennyttige arbejde. Frivilligrapporten er finansieret af Frivilligpakken under Børne- og Socialministeriet.

Center for Frivilligt Socialt Arbejde på Facebook
Du kan følge med på Facebooksiden Center for Frivilligt Socialt Arbejde. Her er et eksempel fra siden:

Links
Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere på dette emne.
Læs om Center for Frivilligt Socialt Arbejde her
Læs om undersøgelsen “Tal om det frivillige Danmark” her
Besøg Frivilligjob.dk her

Hør andre spændende Podcast episoder fra Klubkommunikation.dk her

Læs blogindlæg om DBU Sjælland og Frivillig uge 39 her
Læs blogindlæg om Klub Frivillig her

DBU Sjælland sætter fokus på de frivillige i uge 39

Indlæg i serie om frivillighed i idrætsklubber og foreninger i forbindelse med #frivilligFredag D. 29. september 2017

Klubkommunikation.dk har været på besøg hos DBU Sjælland i Himmelev og talt med projektkoordinator Simone Deisting Skejø om lokalunionens aktivitet i uge 39, hvor fokus er rettet mod de frivillige i de sjællandske fodboldklubber. Det er der nu blevet en 15 minutters inspirende podcast episode ud af, som en del af vores nye serie om frivillighed.

Hør Podcast udsendelsen her

Klubkommunikation.dk podcast #2

Baggrundsinfo (fra DBU Sjælland hjemmeside):

“Vi er som lokalunion i det fælles DBU en selvstændig juridisk enhed. Vores virke er grundlæggende reguleret af DBU Sjællands love.

Vores formål er at organisere, fremme samt udvikle breddefodbold for vores medlemsklubber på Sjælland. Det gør vi gennem udvikling af de mest optimale rammer for breddefodbolden og varetagelse af interesser for medlemsklubber, dommere og øvrige interessenter.

Vi er en vigtig del af det fælles DBU – både som organisation og som brand, og vi deler således bl.a. mission, vision, værdier og slogan med det øvrige DBU.

Vi er som det øvrige DBU i det hele taget en del af det omgivende samfund og dermed en del af noget større.”

DBU Sjælland på Facebook
Du kan følge med i aktiviteten på Facebooksiden DBU Sjælland. Her er et eksempel fra siden:

Links
Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere på dette emne.
Læs mere om Frivillig uge 39 hos DBU Sjælland her

Læs mere om Workshop i Allerød d. 25. 9. 2017
Læs mere om Workshop i Vipperød d. 26. 9. 2017
Læs mere om Workshop i Slagelse d. 28. 9. 2017

Klub Frivillig gør en forskel i Skævinge og omegn.

Indlæg i serie om frivillighed i idrætsklubber og foreninger i forbindelse med #frivilligFredag d. 29. september 2017

Klubkommunikation.dk besøgte i foråret 2017 Lasse Petersen i hans hjem i Skævinge til en snak om frivillighed og en ny måde at organisere den på. Konceptet har skabt op imod 220 frivillige i en selvstændig enhed – Klub Frivillig under mottoet “Frivillig, når du har tid og lyst“.

Det er der nu blevet en 15 minutters inspirende podcast episode ud af, som en del af vores serie om frivillighed.

Hør Podcast episoden om Klub Frivillig her

Frivillig, når du har tid og lyst
Konceptet kom til verden under et DGI forløb i foreningsudvikling. Efterfølgende indstillede DGI Klub Frivillig til Kulturministeriets Idrætspris.

Idéen var så god, at den i 2015 modtog kulturministerens Idrætspris på 100.000 kroner.

 

 

ISS Klub Frivillig på Facebook
Facebook er en af de platforme, som Klub Frivillig benytter til kommunikation med medlemmerne og andre interesserede i konceptet.  Her et eksempel på et opslag fra Klub Frivillig.

Links:
Måske har du fået lyst til at stifte nærmere bekendskab med konceptet.
Hjemmeside Klub Frivillig
Omtale af Klub Frivillig på DGI hjemmeside
Facebook ISS Klub Frivillig

Facebook Klub Frivillig v. Lasse Petersen

Baggrundsinfo:
Lasse Petersen fik sammen med klubkammeraten Kasper Pontoppidan ideen til at oprette Klub Frivillig i idrætsforeningen Skjold Skævinge. En ide, der på tre år har givet idrætsforeningen over 220 frivillige at trække på, en ide som har spredt sig til en lang række andre idrætsforeninger.

Hvem har styr på klubbens sponsorater?

Alle idrætsklubber og foreninger er mere eller mindre afhængige af gode sponsorater, hvis drift- og udviklingsarbejdet i klubbens dagligdag skal kunne finansieres udover den medlemsbetalte kontingent.

Sponsoroverblik

Men sponsorarbejde er ikke bare noget, som kan udføres uden særligt engagement og sammenhæng med klubbens øvrige aktiviteter.

Hvem må indgå aftalerne?
Hvem har sponsor indgået aftalen med – træneren personligt eller klubben?
Hvem godkender aftalerne?
Hvem implementerer aftalerne i klubben?
Hvem holder kontakten henover året med sponsorerne?
osv…

Det skal prioriteres på samme niveau, som klubbens øvrige aktiviteter omkring træner- og medlemspleje. Der bør være en ansvarlig på ledelsesniveau, som har det overordnede ansvar for udarbejdelse og implementering af klubbens sponsorstrategi.

Alle trænere og ledere bør kende til retningslinierne fra strategien omkring hvem og hvordan sponsoraftaler indgås, uanset om det er en trøjeaftale til en enkelt udøver eller et elitesponsorat til klubbens licenshold.

Sponsoraftalen

Når din klub eller forening får en sponsor, så er det fint med en skriftlig aftale, så alle centrale personer i kluborganisationen kender til de indgåede aftaler.

En kontrakt sikrer, at klubbens kasserer har overblik over beløb, periode og faktureringstidspunkt af det aftalte sponsorbeløb.

Samtidig får klubbens web-redaktion/redaktør et overblik over, hvor sponsors navn/logo skal eksponeres på hjemmeside og evt. sociale medier og i hvilken periode.

Aftalen giver også et overblik over, hvad klubben har forpligtet sig til af modydelser i de forskellige sponsorater.

Mere information om sponsorkontrakter

Det er altid en god ide, at rette henvendelse til det specialforbund, som din klub hører under eller til Danmarks IdrætsForbund.

Der findes en del standardkontrakter. Du kan finde nogle af dem via nedenstående links:

DIF’s standard sponsorkontrakt

Brug for sparring?
Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation.  Kan tilpasses individuelt efter ønske.

Kontakt

Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Michael Bank Weltz
Freelance marketingkonsulent

 

Bryder din klub eller dens medlemmer loven om skjult reklame på de sociale medier?

Din klubs web-ansvarlige ligger et billede op på klubbens hjemmeside/blog eller på et andet socialt medie. På billedet ses et af klubbens hold og et givent produkt fra x-leverandør, men er det nu lovligt?

Et af klubbens medlemmer viser på sin egen Facebook profil eller på et andet socialt medie stolt sit nye udstyr fra X-leverandør frem og takker måske endda leverandøren for det fremsendte udstyr eller benytter hashtags der har direkte reference til x-leverandør, men er det nu lovligt?

Forbrugerombudsmanden er klar med gode råd, der skal hjælpe bloggere med at overholde reglerne om skjult reklame.

Læs om Forbrugerombudsmandens vejledninger her:

”Gode råd til om skjult reklame” (opdateret 14. december 2017)

Se DR tema om emnet her (opdateret 9. maj 2018)

DR Detektor udsendelse (Opdateret 20. september 2018)

Radio 24 Podcast om skjult reklame (Opdateret 25. september 2018)

Populære influencere politianmeldt (Opdateret 13. august 2019)

Ofte stillede spørgsmål om skjult reklame