Blog

Er din klubs kommunikation mere ovre i de andres hullahopring?

Man behøver ikke altid være enig med sit forbund, naboklubbens bestyrelse eller andre klubbers trænere, men skal man som klub altid fortælle det på de sociale medier?

Måske du med fordel kan overveje brugen af begrebet “Bliv i din egen hulahopring”, hvis du eller klubben pludselig får lyst til, at sende en hurtig kommentar afsted en sen aften på de sociale medier.

Måske undres du ikke lige over, hvad afsenderens baggrund, viden eller måske skjulte agenda egentlig er med det opslag du kommenterer på.

– Utilfredse forældre, som nu skader en hel klub og deres mange frivilliges arbejde.
– Konkurrerende klubber, som tolker på andres handlinger uden det store kendskab til de faktuelle forhold.
– Tidligere trænere der skal af med lidt galle og har deres helt egen dagsorden, nu der er lukket op for ballet.
– Det kan simpelthen også bare være en Troll *

Befinder din klubs sig mest i de andres hulahopring eller bruger I effektivt tiden i jeres egen hulahopring og arbejder fokuseret med kommunikation om egne evner og klubstrategi?

Michael Bank Weltz
Freelance marketingkonsulent

* En troll er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, bl.a. i nyhedsgrupperne, hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion. En troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og “bide på krogen”. Fra Wikipedia

Måske er Podcast noget for din klub?

Klubkommunikation.dk har bl.a. hjulpet Ballerup-Skovlunde Fodbold (BSF) med et testprojekt omkring formidling af klubinformationer via Podcast.

Podcast "På banen med pigefodbold i BSF"Valget faldt på en podcastserie med titlen “På banen med pigefodbold i BSF“, hvor klubbens kvinde- og pigetrænere, spillere, ledere og andre frivillige inviteres i studiet til en snak om dagligdagen i BSF med fokus på fællesskab, frivillighed og selvfølgelig spillet med den runde bold. De fleste optagelser er foregået på banerne og i klubhuset omkring Ballerup Idrætspark.

Hvad er Podcast?
Vi er bl.a. kommet i gang med den tekniske side efter inspiration fra hjemmesiden www.helpmarketing.dk, som har udgivet langt over 100 Podcast episoder.

Læs artikel KOM I GANG MED AT PODCASTE fra virksomheden Nochmal, som står bag HelpMarketing. 

Ballerup-Skovlunde Fodbold
Her kan du høre de 7 afsnit fra Klubkommunikation.dk og Ballerup-Skovlunde Fodbold. Vi har i testen lagt vægt på det indholdsmæssige og ikke så meget distributionen af afsnittene, da vi gerne ville undersøge om der kunne skabes interessant indhold via dette medie.

Sammen finder vi historierne og får dem fortalt.

Hør Podcast episoder fra kanalen Klubkommunikation.dk her

Brug for sparring?
Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation.  Kan tilpasses individuelt efter ønske.

Kontakt

Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Michael Bank Weltz
Freelance marketingkonsulent

Hvem har “overblikket” omkring kommunikationen i din klub eller forening?

Hvem står med kommunikationsansvaret i din klub eller forening?

Den øgede brug af online medier har medført nye behov for kommunikation og informationsflow rundt omkring i landets klubber og foreninger. Men afspejler rollefordelingen i din klub- eller forening dette?

Har I en post i klubben med titlen kommunikationsansvarlig, Web-redaktør eller måske ligefrem et udvalg med fokus på området?

Eksempel:
En artikel på klubbens hjemmeside er ikke ledsaget af et billede, selvom det valgte CMS system er opbygget til visuel kommunikation. Argumentet der tit høres er:

“Det er ikke noget vi kan forlange, da arbejdet med hjemmesiden ofte udføres frivilligt og måske af de samme, som træner medlemmerne i klubben”.

Spørgsmål:
Vil medlemmerne i den samme klub acceptere, at trænerne ikke har de rigtige rekvisitter med til et træningspas. F.eks fodboldtræning uden bolde. Eller ishockey uden puk.
Nej, vel. Trænerne rundt om i klubberne bruger en masse tid på forberedelse før træningspasset og opfølgning efter samme. De arbejder seriøst med deres frivillige arbejde.

Argument:
Der bør arbejdes lige så seriøst med både den interne og eksterne kommunikation til medlemsorganisationens interessenter ?

Løsning:
Klubkommunikationen bør altid starte med en række spørgsmål:
Hvad vil vi fortælle til hvem, hvordan, hvornår, hvor og med hvilken effekt.

Brug for sparring?
Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation.  Kan tilpasses individuelt efter ønske.

Kontakt: 
Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Michael Bank Weltz
Freelance marketingkonsulent

Skal din klub være på samtlige sociale medier der findes?

Måske kender du allerede situationen, hvor klubbens medlemmer efterspørger mere tilstedeværelse på de sociale medier?

Det tekniske set-up er der allerede en masse hjælpsomme mennesker i klubben, som har tilbudt deres hjælp til, da alle jo er på de sociale medier i dag.

Bestyrelsen er klar til, at supplere klubbens hjemmeside med sociale medier, men er måske kommet i tvivl om, hvilke medier der passer ind i klubbens overordnede strategi, hvilke spilleregler der bør være og hvem der skal administrere dem (også om 12 måneder).

– Skal ansvaret ligge i en web-redaktion eller hos de enkelte afdelinger?
– Hvor stor skal en evt. web-redaktion være?
– Hvem gør hvad, hvornår og overfor hvem?
– Hvordan tackler klubben en Shitstorm/Candystorm?
– Hvem ligger stilen for foto/video indslag?
– Hvem skal sikre, at klubben overholder rettigheder på de sociale medier?
– Hvilke interessenter skal dækkes af hvilke medier?
– Skal I kun være aktive på jeres egne sociale medier?
– Hvilken stil og tone ønsker klubben at have på de sociale medier?
– Hvem udtaler sig på de sociale medier. Alle trænere med noget på hjertet?
– Hvilke hashtag giver mening at benytte og hvilke ikke?
– Hvem har overblikket over anvendelsen af klubbens logo på de sociale medier?
– osv…….

Måske et oplæg fra klubkommunikation. dk til næste bestyrelsesmøde kan kaste lidt lys over udfordringerne, som I bør tage højde for inden lanceringen overfor klubbens medlemmer.

Kontakt:
Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Michael Bank Weltz
Freelance marketingkonsulent

Ved dine medlemmer, hvor hjertestarteren hænger?

Måske har du indenfor de seneste uger hørt om begrebet “Hjertestarter” i de landsdækkende medier. Men er du egentlig klar over om der er en sådan i nærheden af din klub eller forening?

Hvornår har din klub/forening sidst fortalt medlemmerne om nærmeste placering?

Hjertestartere på udebane
Du kan også få brug for en hjertestarter på udebane eller andre steder du færdes i løbet af dagen. Jeg anbefaler, at du downloader app. til din mobil, så kan du nemt se, hvor der er registreret hjertestartere rundt omkring i landet.

Du kan se mere om en smart app. til din mobil her

Eksempel på klubkommunikation om hjertestarter på Facebook med link til klub hjemmeside:

Måske er der andre ufortalte ting som mangler i klubbens kommunikation? 
Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation. Kan tilpasses individuelt efter ønske.

Kontakt:
Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Michael Bank Weltz
Marketingkonsulent

Den gang kommunikation (kun) var et trykt klubblad

Blog 06.01.2016 | af Michael Bank Weltz, Freelance Marketingkonsulent

Der var en gang, hvor kommunikationen i landets sportsklubber og foreninger fortrinsvis skete via mund-til-mund eller gennem de trykte klubblade, som blev lavet af frivillige – ofte trænere og ledere i klubberne med andre opgaver.

Forleden faldt jeg over en spændende hjemmeside for Skakforeningen Øbro, hvor klubben har links til klubblade fra 1945 og frem til i dag.

Klubblad i 1945

Klubbens Ledere har længe savnet et Middel til at komme i bedre Kontakt med Medlemmerne. Da Klubben var mindre var det betydeligt lettere. Da lærte vore faa Medlemmer hurtigt hinanden personligt at kende og det var let forBestyrelsen at komme paa Talefod med det Enekelte Medlem. Men efterhaanden som Klubben er vokset, er Vanskelighederne for det intime Samarbejde meelem Ledelse og Medlemmer ogsaa vokset.

Dette forhold vil kunde bedres med et Maanedsblad der er obligatorisk for alle Klubbens Medlemmer. I Medlemsbladet kan Medlemmerne blive underettet om Resultaterne i Turneringer, Holdkampe og Matcher. Dette vil i høj grad stimulere Interessen blandt Medlemmerne til at gøre en Skaklig Indsats for Klubben. Ligeledes vil der kunne agiteres for Tilslutning til kommende Arrangementer. Der vil kunne gives til Medlemmerne Indsigt i hvorledes de forskellige Turneringer er bygget op. For de Medlemmer der blot deltager i Klubbens egen Turnering, samt for vore passive Medlemmer, kan det ogsaa have Interesse at blive holdt underrettet om Klubbens øvrige Virksomhed.

Ovenstående var uddrag fra det første klubblad i 1945 fra Skakforeningen Østerbro Arbejder Skakklub.

Har din klub et nedskrevet formål med jeres kommunikation og en oversigt over, hvilke medier I benytter hvornår og til hvad?

Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation.  Kan tilpasses individuelt efter ønske.

For en god ordens skyld skal det nævnes, at  klubkommunikation,dk ikke har et samarbejde med Skakforeningen ØBRO, men jeg syntes blot deres arkiv over klubblade var interessant og spændende læsning.

Kontakt: 
Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Links:
Læs hele klubbladet fra 1945 og informationer om Skakforeningen ØBRO her