Kategorier
Foreningsledelse

Tid til reflektion omkring kommunikation i klubberne

Torsdag aften var jeg underviser for 15 engagerede frivillige fra forskellige idrætsklubber samlet til kursus hos Idrætsråd Region Hovedstaden.

Emnet var “Klubkommunikation” og efter den indledende snak i mindre grupper var der allerede et vist sammenfald i udfordringerne i de fremmødte idrætsklubber. Udfordringerne passede fint med det til dagen sammensatte program omkring interessentanalyse, planlægning via årshjul, politikker, intern- og ekstern kommunikation, hjemmesider,  sociale medier og analyse af data.

Spørgelysten var stor og der var en stor åbenhed omkring udfordringerne deltagerne imellem, hvilket også gav plads til vidensdeling på tværs af de forskellige idrætsgrene.

Michael Bank Weltz – Klubkommunikation.dk

——————————————————–

Deltagerudtalelser efter kurset:
“Der har åbnet sig en helt ny verden for mig i dag.  Har aldrig rigtig tænkt over sammenhængene mellem den strategiske kommunikation og den taktiske kommunikation i hverdagen i min klub.”

“Konkrete tips og tricks som jeg skal hjem og arbejde med i klubben”

Læs om kursustilbud fra Klubkommunikation.dk her

Se øvrige kurser fra samarbejdspartner Idrætsråd Region Hovedstaden

Kategorier
Foreningsledelse

Foreningslederakademi hos Høje-Taastrup Kommune

Indlæg om foreningsledelse i idrætsklubber og foreninger

Signe Abildå
Klubkommunikation.dk har været på besøg i Høje-Taastrup Kommune og talt med idrætskonsulent Signe Abildå om kommunens nyeste tiltag, Foreningslederakademi 2017/18.

Det er der kommet en spændende 28 minutters Podcast episode ud af.

 

Hør Podcast episoden her

Podcast Foreningslederakademi

Baggrunds info
Det første hold foreningsledere på Høje-Taastrup Foreningslederakademi er i gang med at blive uddannet.

Foreningslederakademiet er en uddannelse for foreningsledere eller kommende foreningsledere i foreningslivet i Høje-Taastrup Kommune, som ønsker at udvikle deres personlige lederskab, få flere redskaber og nye perspektiver på foreningsarbejdet og danne netværk på tværs.

Uddannelsen er et samarbejde mellem det folkeoplysende område og det frivillige sociale område.

Første hold er bredt sammensat. 20 foreninger på idrætsområdet, kulturområdet, spejderområdet og det frivillige sociale område er repræsenteret.

 

Kategorier
Frivillighed

Frivillig Fredag på Rødovregård

Indlæg i serie om frivillighed i idrætsklubber og foreninger i forbindelse med #frivilligFredag D. 29. september 2017

Frivilig frdag på RødovregårdKlubkommunikation.dk var med til Frivilllig Fredag 2017 arrangeret af Rødovre Frivilligcenter. Mød repræsentanter fra Bedre Psykiatri, Akan, Vandværket, Datastuerne og Cykelpiloterne.

Hør Podcast udsendelsen her

Frivillig fredag på Rødovregård

Baggrund

Som medlem af en frivillig forening – eller som initiativtager til en ny – er du blandt dem, der kan drage fordel af tilbuddene fra Rødovre Frivilligcenter. De er alle gratis og udelukkende til for at fremme frivilligheden på alle tænkelig og utænkelige måder.

Borgere, foreninger og offentlige institutioner kan i Rødovre Frivilligcenter få information om frivilligt, socialt arbejde og frivillige jobs.

Frivilligcenteret tilbyder derudover rådgivning og vejledning samt sparring til frivillige, sociale foreninger, det gælder såvel nye som allerede eksisterende foreninger.

I Frivilligcenteret har foreninger mulighed for at bruge lokaler og benytte de dertil hørende faciliteter såsom kopimaskine, projektor m.m.

Rødovre Frivilligcenter på Facebook

Du kan følge med på Facebooksiden Rødovre Frivilligcenter. Her er et eksempel fra siden:

Links

Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere på dette emne.

Læs mere om Rødovre Frivilligcenter her

Kategorier
Frivillighed

Frivillige fællesskaber og events

Indlæg i serie om frivillighed i idrætsklubber og foreninger i forbindelse med #frivilligFredag D. 29. september 2017

Podcast - Frivillige fællesskaber og events. Klubkommunikation.dk har været på besøg hos Overlap.dk og talt med Ia Brix Ohmann om frivillige fællessskaber og arbejdet med events.  Det er der blevet en 20 minutters inspirende podcast episode ud af som en del af vores serie om frivillighed.


Hør Podcast udsendelsen her

Podcast - Frivillige fællesskaber og events

Baggrundsinfo
Ia Brix Ohmann grundlagde i 2015 virksomheden OVERLAP.DK, hvor hun fokuserer på at finde de fælles værdier – overlappet – mellem forskellige sektorer og mennesker. Ia er oprindeligt uddannet i USA som antropolog, og har arbejdet som leder og projektleder i mere end 25 år for frivillige foreninger og organisationer i både USA og Danmark.

Links
Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere på dette emne.
Læs mere om OVERLAP.DK her 

Hør andre spændende Podcast episoder fra Klubkommunikation.dk her

Læs blogindlæg om planlægning af event og brug af video
Læs blogindlæg om unge og frivillighed her
Læs blogindlæg om DBU Sjælland og Frivillig uge 39 her

Læs blogindlæg om Klub Frivillig her

Kategorier
Frivillighed

Unge og frivillighed

Kristian Krogh Hansen 20161207_CFSA_Portrætter05SH - ndret

Klubkommunikation.dk har været på besøg hos Center for Frivilligt Socialt Arbejde og talt med udviklingskonsulent Kristian Krogh Hansen om rekruttering af unge frivillige. Det er der nu blev en 14 minutters inspirende podcast episode ud af som en del af vores serie om frivillighed.

Hør Podcast udsendelsen her

Baggrundsinfo

Center for Frivilligt Socialt Arbejde udgiver løbende analyser om tendenser på baggrund af en befolkningsundersøgelse, en kommuneundersøgelse og en foreningsundersøgelse – samlet i Frivilligrapporten.

Frivilligrapporten har siden 2010 undersøgt frivilligheden i Danmark med særligt fokus på velfærdsområdet, dvs. social- og sundhedsområdet og det humanitære, almennyttige arbejde. Frivilligrapporten er finansieret af Frivilligpakken under Børne- og Socialministeriet.

Kategorier
Frivillighed

DBU Sjælland sætter fokus på de frivillige i uge 39

Indlæg i serie om frivillighed i idrætsklubber og foreninger i forbindelse med #frivilligFredag D. 29. september 2017

Klubkommunikation.dk har været på besøg hos DBU Sjælland i Himmelev og talt med projektkoordinator Simone Deisting Skejø om lokalunionens aktivitet i uge 39, hvor fokus er rettet mod de frivillige i de sjællandske fodboldklubber. Det er der nu blevet en 15 minutters inspirende podcast episode ud af, som en del af vores nye serie om frivillighed.

Hør Podcast udsendelsen her

Klubkommunikation.dk podcast #2

Baggrundsinfo (fra DBU Sjælland hjemmeside):

“Vi er som lokalunion i det fælles DBU en selvstændig juridisk enhed. Vores virke er grundlæggende reguleret af DBU Sjællands love.

Vores formål er at organisere, fremme samt udvikle breddefodbold for vores medlemsklubber på Sjælland. Det gør vi gennem udvikling af de mest optimale rammer for breddefodbolden og varetagelse af interesser for medlemsklubber, dommere og øvrige interessenter.

Vi er en vigtig del af det fælles DBU – både som organisation og som brand, og vi deler således bl.a. mission, vision, værdier og slogan med det øvrige DBU.

Vi er som det øvrige DBU i det hele taget en del af det omgivende samfund og dermed en del af noget større.”

DBU Sjælland på Facebook
Du kan følge med i aktiviteten på Facebooksiden DBU Sjælland. Her er et eksempel fra siden:

Links
Måske har du fået lyst til at kigge lidt nærmere på dette emne.
Læs mere om Frivillig uge 39 hos DBU Sjælland her

Læs mere om Workshop i Allerød d. 25. 9. 2017
Læs mere om Workshop i Vipperød d. 26. 9. 2017
Læs mere om Workshop i Slagelse d. 28. 9. 2017

Kategorier
Frivillighed

Klub Frivillig gør en forskel i Skævinge og omegn.

Indlæg i serie om frivillighed i idrætsklubber og foreninger i forbindelse med #frivilligFredag d. 29. september 2017

Klubkommunikation.dk besøgte i foråret 2017 Lasse Petersen i hans hjem i Skævinge til en snak om frivillighed og en ny måde at organisere den på. Konceptet har skabt op imod 220 frivillige i en selvstændig enhed – Klub Frivillig under mottoet “Frivillig, når du har tid og lyst“.

Det er der nu blevet en 15 minutters inspirende podcast episode ud af, som en del af vores serie om frivillighed.

Hør Podcast episoden om Klub Frivillig her

Frivillig, når du har tid og lyst
Konceptet kom til verden under et DGI forløb i foreningsudvikling. Efterfølgende indstillede DGI Klub Frivillig til Kulturministeriets Idrætspris.

Idéen var så god, at den i 2015 modtog kulturministerens Idrætspris på 100.000 kroner.

ISS Klub Frivillig på Facebook
Facebook er en af de platforme, som Klub Frivillig benytter til kommunikation med medlemmerne og andre interesserede i konceptet.  Her et eksempel på et opslag fra Klub Frivillig.

Links:
Måske har du fået lyst til at stifte nærmere bekendskab med konceptet.


Facebook ISS Klub Frivillig

Facebook Klub Frivillig v. Lasse Petersen

Baggrundsinfo:
Lasse Petersen fik sammen med klubkammeraten Kasper Pontoppidan ideen til at oprette Klub Frivillig i idrætsforeningen Skjold Skævinge. En ide, der på tre år har givet idrætsforeningen over 220 frivillige at trække på, en ide som har spredt sig til en lang række andre idrætsforeninger.

Kategorier
Foreningsledelse

Bryder din klub eller dens medlemmer loven om skjult reklame på de sociale medier?

Din klubs web-ansvarlige ligger et billede op på klubbens hjemmeside/blog eller på et andet socialt medie. På billedet ses et af klubbens hold og et givent produkt fra x-leverandør, men er det nu lovligt?

Et af klubbens medlemmer viser på sin egen Facebook profil eller på et andet socialt medie stolt sit nye udstyr fra X-leverandør frem og takker måske endda leverandøren for det fremsendte udstyr eller benytter hashtags der har direkte reference til x-leverandør, men er det nu lovligt?

Forbrugerombudsmanden er klar med gode råd, der skal hjælpe bloggere med at overholde reglerne om skjult reklame.

Læs om Forbrugerombudsmandens vejledninger her:

”Gode råd til om skjult reklame” (opdateret 14. december 2017)

Se DR tema om emnet her (opdateret 9. maj 2018)

DR Detektor udsendelse (Opdateret 20. september 2018)

Radio 24 Podcast om skjult reklame (Opdateret 25. september 2018)

Populære influencere politianmeldt (Opdateret 13. august 2019)

Ofte stillede spørgsmål om skjult reklame

Kategorier
Idræt og sociale medier

Måske er Podcast noget for din klub?

Klubkommunikation.dk har bl.a. hjulpet Ballerup-Skovlunde Fodbold (BSF) med et testprojekt omkring formidling af klubinformationer via Podcast.

Podcast "På banen med pigefodbold i BSF"Valget faldt på en podcastserie med titlen “På banen med pigefodbold i BSF“, hvor klubbens kvinde- og pigetrænere, spillere, ledere og andre frivillige inviteres i studiet til en snak om dagligdagen i BSF med fokus på fællesskab, frivillighed og selvfølgelig spillet med den runde bold. De fleste optagelser er foregået på banerne og i klubhuset omkring Ballerup Idrætspark.

Hvad er Podcast?
Vi er bl.a. kommet i gang med den tekniske side efter inspiration fra hjemmesiden www.helpmarketing.dk, som har udgivet langt over 100 Podcast episoder.

Læs artikel KOM I GANG MED AT PODCASTE fra virksomheden Nochmal, som står bag HelpMarketing. 

Ballerup-Skovlunde Fodbold
Her kan du høre de 7 afsnit fra Klubkommunikation.dk og Ballerup-Skovlunde Fodbold. Vi har i testen lagt vægt på det indholdsmæssige og ikke så meget distributionen af afsnittene, da vi gerne ville undersøge om der kunne skabes interessant indhold via dette medie.

Sammen finder vi historierne og får dem fortalt.

Hør Podcast episoder fra kanalen Klubkommunikation.dk her

Brug for sparring?
Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation.  Kan tilpasses individuelt efter ønske.

Kontakt

Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Michael Bank Weltz
Freelance marketingkonsulent

Kategorier
Foreningsledelse

Ved dine medlemmer, hvor hjertestarteren hænger?

Måske har du indenfor de seneste uger hørt om begrebet “Hjertestarter” i de landsdækkende medier. Men er du egentlig klar over om der er en sådan i nærheden af din klub eller forening?

Hvornår har din klub/forening sidst fortalt medlemmerne om nærmeste placering?

Hjertestartere på udebane
Du kan også få brug for en hjertestarter på udebane eller andre steder du færdes i løbet af dagen. Jeg anbefaler, at du downloader app. til din mobil, så kan du nemt se, hvor der er registreret hjertestartere rundt omkring i landet.

Du kan se mere om en smart app. til din mobil her

Eksempel på klubkommunikation om hjertestarter på Facebook med link til klub hjemmeside:

Måske er der andre ufortalte ting som mangler i klubbens kommunikation? 
Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation. Kan tilpasses individuelt efter ønske.

Kontakt:
Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Michael Bank Weltz
Marketingkonsulent

Kategorier
Idræt og sociale medier

Den gang kommunikation (kun) var et trykt klubblad

Blog 06.01.2016 | af Michael Bank Weltz, Freelance Marketingkonsulent

Der var en gang, hvor kommunikationen i landets sportsklubber og foreninger fortrinsvis skete via mund-til-mund eller gennem de trykte klubblade, som blev lavet af frivillige – ofte trænere og ledere i klubberne med andre opgaver.

Forleden faldt jeg over en spændende hjemmeside for Skakforeningen Øbro, hvor klubben har links til klubblade fra 1945 og frem til i dag.

Klubblad i 1945

Klubbens Ledere har længe savnet et Middel til at komme i bedre Kontakt med Medlemmerne. Da Klubben var mindre var det betydeligt lettere. Da lærte vore faa Medlemmer hurtigt hinanden personligt at kende og det var let forBestyrelsen at komme paa Talefod med det Enekelte Medlem. Men efterhaanden som Klubben er vokset, er Vanskelighederne for det intime Samarbejde meelem Ledelse og Medlemmer ogsaa vokset.

Dette forhold vil kunde bedres med et Maanedsblad der er obligatorisk for alle Klubbens Medlemmer. I Medlemsbladet kan Medlemmerne blive underettet om Resultaterne i Turneringer, Holdkampe og Matcher. Dette vil i høj grad stimulere Interessen blandt Medlemmerne til at gøre en Skaklig Indsats for Klubben. Ligeledes vil der kunne agiteres for Tilslutning til kommende Arrangementer. Der vil kunne gives til Medlemmerne Indsigt i hvorledes de forskellige Turneringer er bygget op. For de Medlemmer der blot deltager i Klubbens egen Turnering, samt for vore passive Medlemmer, kan det ogsaa have Interesse at blive holdt underrettet om Klubbens øvrige Virksomhed.

Ovenstående var uddrag fra det første klubblad i 1945 fra Skakforeningen Østerbro Arbejder Skakklub.

Har din klub et nedskrevet formål med jeres kommunikation og en oversigt over, hvilke medier I benytter hvornår og til hvad?

Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation.  Kan tilpasses individuelt efter ønske.

For en god ordens skyld skal det nævnes, at  klubkommunikation,dk ikke har et samarbejde med Skakforeningen ØBRO, men jeg syntes blot deres arkiv over klubblade var interessant og spændende læsning.

Kontakt: 
Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Links:
Læs hele klubbladet fra 1945 og informationer om Skakforeningen ØBRO her