Categories
Frivillighed

Klub Frivillig gør en forskel i Skævinge og omegn.

Indlæg i serie om frivillighed i idrætsklubber og foreninger i forbindelse med #frivilligFredag d. 29. september 2017

Klubkommunikation.dk besøgte i foråret 2017 Lasse Petersen i hans hjem i Skævinge til en snak om frivillighed og en ny måde at organisere den på. Konceptet har skabt op imod 220 frivillige i en selvstændig enhed – Klub Frivillig under mottoet “Frivillig, når du har tid og lyst“.

Det er der nu blevet en 15 minutters inspirende podcast episode ud af, som en del af vores serie om frivillighed.

Hør Podcast episoden om Klub Frivillig her

Frivillig, når du har tid og lyst
Konceptet kom til verden under et DGI forløb i foreningsudvikling. Efterfølgende indstillede DGI Klub Frivillig til Kulturministeriets Idrætspris.

Idéen var så god, at den i 2015 modtog kulturministerens Idrætspris på 100.000 kroner.

ISS Klub Frivillig på Facebook
Facebook er en af de platforme, som Klub Frivillig benytter til kommunikation med medlemmerne og andre interesserede i konceptet.  Her et eksempel på et opslag fra Klub Frivillig.

Links:
Måske har du fået lyst til at stifte nærmere bekendskab med konceptet.

Omtale af Klub Frivillig på DGI hjemmeside
Facebook ISS Klub Frivillig

Facebook Klub Frivillig v. Lasse Petersen

Baggrundsinfo:
Lasse Petersen fik sammen med klubkammeraten Kasper Pontoppidan ideen til at oprette Klub Frivillig i idrætsforeningen Skjold Skævinge. En ide, der på tre år har givet idrætsforeningen over 220 frivillige at trække på, en ide som har spredt sig til en lang række andre idrætsforeninger.

Categories
Foreningsledelse

Hvem har styr på klubbens sponsorater?

Alle idrætsklubber og foreninger er mere eller mindre afhængige af gode sponsorater, hvis drift- og udviklingsarbejdet i klubbens dagligdag skal kunne finansieres udover den medlemsbetalte kontingent.

Sponsoroverblik

Men sponsorarbejde er ikke bare noget, som kan udføres uden særligt engagement og sammenhæng med klubbens øvrige aktiviteter.

Hvem må indgå aftalerne?
Hvem har sponsor indgået aftalen med – træneren personligt eller klubben?
Hvem godkender aftalerne?
Hvem implementerer aftalerne i klubben?
Hvem holder kontakten henover året med sponsorerne?
osv…

Det skal prioriteres på samme niveau, som klubbens øvrige aktiviteter omkring træner- og medlemspleje. Der bør være en ansvarlig på ledelsesniveau, som har det overordnede ansvar for udarbejdelse og implementering af klubbens sponsorstrategi.

Alle trænere og ledere bør kende til retningslinierne fra strategien omkring hvem og hvordan sponsoraftaler indgås, uanset om det er en trøjeaftale til en enkelt udøver eller et elitesponsorat til klubbens licenshold.

Sponsoraftalen

Når din klub eller forening får en sponsor, så er det fint med en skriftlig aftale, så alle centrale personer i kluborganisationen kender til de indgåede aftaler.

En kontrakt sikrer, at klubbens kasserer har overblik over beløb, periode og faktureringstidspunkt af det aftalte sponsorbeløb.

Samtidig får klubbens web-redaktion/redaktør et overblik over, hvor sponsors navn/logo skal eksponeres på hjemmeside og evt. sociale medier og i hvilken periode.

Aftalen giver også et overblik over, hvad klubben har forpligtet sig til af modydelser i de forskellige sponsorater.

Mere information om sponsorkontrakter

Det er altid en god ide, at rette henvendelse til det specialforbund, som din klub hører under eller til Danmarks IdrætsForbund.

Der findes en del standardkontrakter. Du kan finde nogle af dem via nedenstående links:

DIF’s standard sponsorkontrakt

Brug for sparring?
Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation.  Kan tilpasses individuelt efter ønske.

Kontakt

Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Michael Bank Weltz
Freelance marketingkonsulent

 

Categories
Foreningsledelse

Bryder din klub eller dens medlemmer loven om skjult reklame på de sociale medier?

Din klubs web-ansvarlige ligger et billede op på klubbens hjemmeside/blog eller på et andet socialt medie. På billedet ses et af klubbens hold og et givent produkt fra x-leverandør, men er det nu lovligt?

Et af klubbens medlemmer viser på sin egen Facebook profil eller på et andet socialt medie stolt sit nye udstyr fra X-leverandør frem og takker måske endda leverandøren for det fremsendte udstyr eller benytter hashtags der har direkte reference til x-leverandør, men er det nu lovligt?

Forbrugerombudsmanden er klar med gode råd, der skal hjælpe bloggere med at overholde reglerne om skjult reklame.

Læs om Forbrugerombudsmandens vejledninger her:

”Gode råd til om skjult reklame” (opdateret 14. december 2017)

Se DR tema om emnet her (opdateret 9. maj 2018)

DR Detektor udsendelse (Opdateret 20. september 2018)

Radio 24 Podcast om skjult reklame (Opdateret 25. september 2018)

Populære influencere politianmeldt (Opdateret 13. august 2019)

Ofte stillede spørgsmål om skjult reklame

Categories
Foreningsledelse

Er din klubs kommunikation mere ovre i de andres hullahopring?

Man behøver ikke altid være enig med sit forbund, naboklubbens bestyrelse eller andre klubbers trænere, men skal man som klub altid fortælle det på de sociale medier?

Måske du med fordel kan overveje brugen af begrebet “Bliv i din egen hulahopring”, hvis du eller klubben pludselig får lyst til, at sende en hurtig kommentar afsted en sen aften på de sociale medier.

Måske undres du ikke lige over, hvad afsenderens baggrund, viden eller måske skjulte agenda egentlig er med det opslag du kommenterer på.

– Utilfredse forældre, som nu skader en hel klub og deres mange frivilliges arbejde.
– Konkurrerende klubber, som tolker på andres handlinger uden det store kendskab til de faktuelle forhold.
– Tidligere trænere der skal af med lidt galle og har deres helt egen dagsorden, nu der er lukket op for ballet.
– Det kan simpelthen også bare være en Troll *

Befinder din klubs sig mest i de andres hulahopring eller bruger I effektivt tiden i jeres egen hulahopring og arbejder fokuseret med kommunikation om egne evner og klubstrategi?

Michael Bank Weltz
Freelance marketingkonsulent

* En troll er et fænomen, der huserer på internettets forskellige debatfora, bl.a. i nyhedsgrupperne, hvor vedkommende skriver indlæg egnet til at provokere folk og fremkalde en hidsig diskussion. En troll mener ikke nødvendigvis, hvad han skriver; hans primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for en påstand, men at få folk til at hidse sig op og “bide på krogen”. Fra Wikipedia

Categories
Idræt og sociale medier

Måske er Podcast noget for din klub?

Klubkommunikation.dk har bl.a. hjulpet Ballerup-Skovlunde Fodbold (BSF) med et testprojekt omkring formidling af klubinformationer via Podcast.

Podcast "På banen med pigefodbold i BSF"Valget faldt på en podcastserie med titlen “På banen med pigefodbold i BSF“, hvor klubbens kvinde- og pigetrænere, spillere, ledere og andre frivillige inviteres i studiet til en snak om dagligdagen i BSF med fokus på fællesskab, frivillighed og selvfølgelig spillet med den runde bold. De fleste optagelser er foregået på banerne og i klubhuset omkring Ballerup Idrætspark.

Hvad er Podcast?
Vi er bl.a. kommet i gang med den tekniske side efter inspiration fra hjemmesiden www.helpmarketing.dk, som har udgivet langt over 100 Podcast episoder.

Læs artikel KOM I GANG MED AT PODCASTE fra virksomheden Nochmal, som står bag HelpMarketing. 

Ballerup-Skovlunde Fodbold
Her kan du høre de 7 afsnit fra Klubkommunikation.dk og Ballerup-Skovlunde Fodbold. Vi har i testen lagt vægt på det indholdsmæssige og ikke så meget distributionen af afsnittene, da vi gerne ville undersøge om der kunne skabes interessant indhold via dette medie.

Sammen finder vi historierne og får dem fortalt.

Hør Podcast episoder fra kanalen Klubkommunikation.dk her

Brug for sparring?
Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation.  Kan tilpasses individuelt efter ønske.

Kontakt

Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Michael Bank Weltz
Freelance marketingkonsulent

Categories
Foreningsledelse

Ved dine medlemmer, hvor hjertestarteren hænger?

Måske har du indenfor de seneste uger hørt om begrebet “Hjertestarter” i de landsdækkende medier. Men er du egentlig klar over om der er en sådan i nærheden af din klub eller forening?

Hvornår har din klub/forening sidst fortalt medlemmerne om nærmeste placering?

Hjertestartere på udebane
Du kan også få brug for en hjertestarter på udebane eller andre steder du færdes i løbet af dagen. Jeg anbefaler, at du downloader app. til din mobil, så kan du nemt se, hvor der er registreret hjertestartere rundt omkring i landet.

Du kan se mere om en smart app. til din mobil her

Eksempel på klubkommunikation om hjertestarter på Facebook med link til klub hjemmeside:

Måske er der andre ufortalte ting som mangler i klubbens kommunikation? 
Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation. Kan tilpasses individuelt efter ønske.

Kontakt:
Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Michael Bank Weltz
Marketingkonsulent

Categories
Idræt og sociale medier

Den gang kommunikation (kun) var et trykt klubblad

Blog 06.01.2016 | af Michael Bank Weltz, Freelance Marketingkonsulent

Der var en gang, hvor kommunikationen i landets sportsklubber og foreninger fortrinsvis skete via mund-til-mund eller gennem de trykte klubblade, som blev lavet af frivillige – ofte trænere og ledere i klubberne med andre opgaver.

Forleden faldt jeg over en spændende hjemmeside for Skakforeningen Øbro, hvor klubben har links til klubblade fra 1945 og frem til i dag.

Klubblad i 1945

Klubbens Ledere har længe savnet et Middel til at komme i bedre Kontakt med Medlemmerne. Da Klubben var mindre var det betydeligt lettere. Da lærte vore faa Medlemmer hurtigt hinanden personligt at kende og det var let forBestyrelsen at komme paa Talefod med det Enekelte Medlem. Men efterhaanden som Klubben er vokset, er Vanskelighederne for det intime Samarbejde meelem Ledelse og Medlemmer ogsaa vokset.

Dette forhold vil kunde bedres med et Maanedsblad der er obligatorisk for alle Klubbens Medlemmer. I Medlemsbladet kan Medlemmerne blive underettet om Resultaterne i Turneringer, Holdkampe og Matcher. Dette vil i høj grad stimulere Interessen blandt Medlemmerne til at gøre en Skaklig Indsats for Klubben. Ligeledes vil der kunne agiteres for Tilslutning til kommende Arrangementer. Der vil kunne gives til Medlemmerne Indsigt i hvorledes de forskellige Turneringer er bygget op. For de Medlemmer der blot deltager i Klubbens egen Turnering, samt for vore passive Medlemmer, kan det ogsaa have Interesse at blive holdt underrettet om Klubbens øvrige Virksomhed.

Ovenstående var uddrag fra det første klubblad i 1945 fra Skakforeningen Østerbro Arbejder Skakklub.

Har din klub et nedskrevet formål med jeres kommunikation og en oversigt over, hvilke medier I benytter hvornår og til hvad?

Måske Klubkommunikation.dk kan hjælpe jer på vej via specifik rådgivning eller afholdelse af et klubforedrag om kommunikation og markedsføring i dagens moderne kluborganisation.  Kan tilpasses individuelt efter ønske.

For en god ordens skyld skal det nævnes, at  klubkommunikation,dk ikke har et samarbejde med Skakforeningen ØBRO, men jeg syntes blot deres arkiv over klubblade var interessant og spændende læsning.

Kontakt: 
Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om  kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Links:
Læs hele klubbladet fra 1945 og informationer om Skakforeningen ØBRO her