Instagram: Er 3F-Liga klubberne klar til sæsonstart?

Instagram er et populært billed- og videodelingsmedie, som under EM i kvindefodbold blev brugt flittigt af både kvindelandsholdet og spillerne individuelt.

Vi har den 11. august været på en lille øjebliks rundtur hos 3F-Liga klubberne for, at se om det er et medie de hjemlige klubber også bruger aktivt op til sæsonstarten på kvindernes liga 2017/18. Du kan få et indtryk via linkene. Her kommer min oplevelse. Der er ikke taget stilling til relevans og effekt af de evt. anvendte hashtags på profilerne. Mit fokus har været på de elementer, som mediet ved en aktiv anvendelse kan løfte klubbernes samlede kommunikation med. Efter klubnavn er der i parentes anført klubbernes antal følgere/antal opslag.

Brøndby IF (5.746/302)
De fem seneste opslag (d. 9. august (x2) / 29. april (x2) / 12. april) indikerer, at klubben ikke har en egentlig strategi med deres tilstedeværelse på Instagram. Ellers en oplagt mulighed med 5.746 følgere! Der er link i Instagram profilens beskrivende tekst til Brøndbys facebookside. Fra klubbens hjemmeside er der link til Instagram kontoen, men ingen Instagram feed på holdets Facebookside. Der benyttes forskellige situationsbaserede hashtags, men ingen med direkte tilknytning til 3F-Ligaen.

Fortuna Hjørring (2.004/334) – fælles klubkonto
De fem seneste opslag (d. 4. august / 3. juni / 27. maj / 23. maj (x2))  indikerer, at klubben ikke har en egentlig strategi med deres tilstedeværelse på Instagram, samtidig er der ikke en specifik 3F-Liga konto. Ellers en oplagt mulighed, da det må forventes, at en stor del af de 2.004 følgere på klubbens generelle Instagram profil kunne være oplagte følgere på en egentlig 3F-liga Instagram profil med fokuseret indhold. Der er link i Instagram profilens beskrivende tekst (bio) til Fortuna Hjørrings facebookside. Der benyttes konsekvent ingen hashtags på opslag.

VSK Aarhus (392/154)
De fem seneste opslag (d. 10. august / 9. august / 8 august / 1. juli) indikerer, at den nye fusionsklub har tænkt sig, at benytte dette medie aktivt. Der er link fra Instagram profilens beskrivende tekst (bio) til klubbens hjemmeside. Der er ikke links fra hverken hjemmeside og Facebookside til Instagram profilen. Der benyttes et stort antal hashtags og 3F-Liga relevant bruges #3fliga.

KoldingQ (359/100) – fælles klub konto
De fem seneste opslag (18. juni (x2) / 15. juni (x2) / 8. juni) indikerer, at klubben ikke har en egentlig strategi for sæsonen 2017/18 med deres tilstedeværelse på Instagram.
Der er ingen link til klubbens hjemmeside eller Facebookside i den beskrivende del (bio) af Instagram profilen. Ligesom der heller ikke er links fra klubbens hjemmesiden og Facebooksiden til Instagram kontoen. Der anvendes ind imellem Hashtags.

BSF (245/108)
De fem seneste opslag (16. april (x2) / 13. april / 4. oktober 2016 / 1. oktober 2016) indikerer, at klubben ikke har en egentlig strategi med deres tilstedeværelse på Instagram. Der er link i den beskrivende del (bio) af Instagram profilen til BSF Facebooksiden, men desværre ingen links fra klubbens hjemmeside og Facebookside til Instagram kontoen. Der benyttes generelt hashtags og bla. det relevante #3fligaen. Men den lave frekvens tyder på, at der ikke er en strategi og et egentligt formål med Instagram kontoen for sæsonen 2017/18.

OdenseQ (233/77)
De fem seneste opslag (10. august / 9. august (x2) / 8. august (x2)) indikerer, at dette nye hold i 3F-ligaen har et formål med brugen af Instagram. Der er link til hjemmeside i Instagram profilens beskrivende del (bio) og link til Instagram kontoen fra klubens hjemmeside.  Der er dog intet Instagram feed fra holdets facebookside. Der benyttes livligt relevante hashtags som #kvindefodbold, #3fliga og #odenseQ.

Varde IF (10/9)
De 1o følgere og 9 opslag indikerer, at her er der oprettet en konto uden formål eller strategi for anvendelsen.

Vejle (kunne ikke finde konto)

Lidt om klubbernes  anvendelse af Instagram:

  • 2 ud af 8 klubber har ikke aktiv link til hjemmeside eller Facebookside i biotekst.
  • 6 ud af 8 klubber har ikke link til Instagram fra holdets/klubbens hjemmeside.
  • 8 ud af 8 klubber har ikke Instagram feed på deres Facebookside.
  • 4 ud af 8 klubber anvender ikke hashtags relateret til 3F-Ligaen. 

3F-Liga sæsonen 2017/18 starter den 14. august 2017.

Læs også vores tema omkring hjemmesider og 3F-Liga klubberne

Læs også vores tema omkring Facebooksider og 3F-Liga klubberne

Læs også vores tema omkring live-streaming og 3F-Liga klubberne

Kontakt
Skriv til info@klubkommunikation.dk, så kontakter jeg dig snarest til en snak om kommunikation og markedsføring i din klub eller forening.

Michael Bank Weltz
Freelance marketingkonsulent

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *